Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tette
Hej!
Funderar på att låta v70:n vila i vinter och skaffa mig en äldre billigare bil för transport mellan A och B.
Har tittat runt lite på blocket och med en budget på ca 5-7`000:- så får man inte särskilt mycket. I alla fall inte inom rimligt avstånd.

Har dock sett en 740 GLE från 1987 inom budget och avstånd. Manuell med 43k+ på mätaren. Några specifika saker jag ska kolla efter? Något som är typiskt 740 sjukdomar? Har förstått att tankmätaren och hastighetsvajern kan jävlas, något mer?

Helt grön på 7/900 som ni säkert förstår så ös på med info så jag inte står med en skrotbil i januari och -25*C :P

MVH
Tette
av Tette
prahna skrev:Varför låta din V70 vila? Den tappar lika mycket i värde om den står som om den används...
Det är inte värdet jag bekymrar mig om. Snarare att den såsom den är sänkt idag inte alltid lämpar sig först ut på vintervägar och i allmänhet så sliter vintern med salt och annat snusk på en bil man är rädd om. Därför funderar jag på att låta den bo i ett varmt och mysigt garage i vinter :D + att jag slipper köpa nya vinterdäck..
prahna skrev:Varför låta din V70 vila? Den tappar lika mycket i värde om den står som om den används...
Undrar med en sak som jag aldrig frågat, nu hade ju TS svar på ovanstående fråga men varför köra runt med en osäkrare bil på vintern när det kanske t.o.m. är viktigare med så mycket säkerhet man har/tar sig råd med? Dessutom en 740 som gärna sladdar till enligt mig lite för lätt. Hade själv spanat efter en 850 eller S70 och iaf fått ok säkerhet i min mening iaf. Eller en riktigt ful fisk, Renault Scénic RX4, perfekt vilnerpulka som man med gått samvete kan låta bli hur skitig som helst :mrgreen:

Mja mja hoppas du hittar en "pulka" som passar i alla fall. :D
Användarvisningsbild
av Nexus
Har min V70 avställd vintertid och kör 740 istället så jag förstår ditt tankesätt. Har en 740 GL-88. Bytt hastighetsmätare och bensinmätare.Bytt stödlager, Svetsat upp golv ,domkraftfästen mm. Bytt hela avgasystemet och lamdan annars har den fungerat utan problem :D Innertak som släpper i limmningen är ju oxå standard fel..

Jag skulle avstå svetsdiffade skithögar

Anledningen jag ej kör V70 in är för den är för mycket påkostad för åka runt i saltslask med... :-)-)
av Tette
Tack så mkt för era tips! Jag har ännu inte fått tummen ur och kollat på någon bil ännu då det inte är riktigt klart med garageplats för v70n.
Micce1980 skrev:
Undrar med en sak som jag aldrig frågat, nu hade ju TS svar på ovanstående fråga men varför köra runt med en osäkrare bil på vintern när det kanske t.o.m. är viktigare med så mycket säkerhet man har/tar sig råd med? Dessutom en 740 som gärna sladdar till enligt mig lite för lätt. Hade själv spanat efter en 850 eller S70 och iaf fått ok säkerhet i min mening iaf. Eller en riktigt ful fisk, Renault Scénic RX4, perfekt vilnerpulka som man med gått samvete kan låta bli hur skitig som helst :mrgreen:

Mja mja hoppas du hittar en "pulka" som passar i alla fall. :D
Det här med osäkrare bil har jag inte funderat på särskilt mycket faktiskt måste jag erkänna. Har titta lite på blocket efter någon 850 men de flesta är gds eller obesat inom min budget. Sen har jag ju lite krav faktiskt, manuell låda måste det vara. Så min make kan ha en bil att övningsköra i. Tänker inte offra mina 19" :D på v70n. Då blev det helt plötsligt 15000:- för en manuell 850 som är bes och skattad med vinterdäck.
Nexus skrev:Har min V70 avställd vintertid och kör 740 istället så jag förstår ditt tankesätt. Har en 740 GL-88. Bytt hastighetsmätare och bensinmätare.Bytt stödlager, Svetsat upp golv ,domkraftfästen mm. Bytt hela avgasystemet och lamdan annars har den fungerat utan problem :D Innertak som släpper i limmningen är ju oxå standard fel..

Jag skulle avstå svetsdiffade skithögar

Anledningen jag ej kör V70 in är för den är för mycket påkostad för åka runt i saltslask med... :-)-)
Haha någon som förstår mig :D. Då jag har tummen mitt i handen så är det inget lik jag tänker dra på mig. Jag har förstått att bilar kring 88-89 och senare inte rostar lika mkt vilket passar mig då jag inte har tillgång till svetskunnigt folk, avgassystemet är ju inga större problem att byta (det kan tom jag göra med lite hjälp) och innertaket får man väl göra en bonnmecksversion med spraylim antar jag 8)
Användarvisningsbild
av Nexus
Min var inget lik och är fortfarande inte det. Den hade tjock och fin underredsmassa under bilen men när jag började rota i golvet så blev det värre och värre sen gillar jag inte göra halvfärdigt så bytte ut all plåt under som var antydan till rost.
Anledningen till jag börja rota var när golvmattan reste sig på vintern när jag körde i slask. :lol:

Sen är inte en 850 i närheten av lika rolig som en 740 vintertid :-)-)
av Yaniz
Om jag var i dina skor så skulle jag kolla:

1.) Rost
2.) Rost
3.) Rost
4.) Rost
5.) Rost
6.) Rost
7.) Rost
8.) Rost
9.) Rost
10.) Rost

Dessutom är trasig topplockspackning, läckande styrväxel, rostig frambalk vanligt förkommande och dyrt att åtgärda.

Värmekran, bränslemätare, kärvande bromsok är relativt enkelt och billigt att åtgärda (förutsatt att du gör det själv samt hittar mätare hos någon bildemontering, hopplöst dock på vissa modeller av årgång 92-94).

Och slutligen, glöm inte kolla rosten! Nämnde jag det?
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]