Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
goddamnswede skrev:Om du glemmer shims på bakbremsene vil du få vibrasjoner i hela bilen, føles som om hele bilen ristas sønder..
Gløm inte shims bakom bromsbeleggen!
Det där är ju ett mellanlägg för att klossarna inte ska börja vibrera och skapa oljud, har väldigt svårt att tro att dom kan skapa vibrationer i bilen om dom missas! Idag sitter detta mellanlägg direkt på belägget på de flesta märken!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hilmer skrev:Det där är ju ett mellanlägg för att klossarna inte ska börja vibrera och skapa oljud, har väldigt svårt att tro att dom kan skapa vibrationer i bilen om dom missas! Idag sitter detta mellanlägg direkt på belägget på de flesta märken!

Yup, det stämmer bra. Och i många fall behövs inte ens shimsen öht. Jag körde helt utan shims på 945an och fick aldrig problem med det där klassiska tjutande oljudet(eller vibrationer för den delen). :roll:
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:
Hilmer skrev:Det där är ju ett mellanlägg för att klossarna inte ska börja vibrera och skapa oljud, har väldigt svårt att tro att dom kan skapa vibrationer i bilen om dom missas! Idag sitter detta mellanlägg direkt på belägget på de flesta märken!

Yup, det stämmer bra. Och i många fall behövs inte ens shimsen öht. Jag körde helt utan shims på 945an och fick aldrig problem med det där klassiska tjutande oljudet(eller vibrationer för den delen). :roll:
Skulle det tjuta och man saknar shims, ja då är det bara att sätta en bit vävtejp på baksidan av belägget! ;)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hilmer skrev:Skulle det tjuta och man saknar shims, ja då är det bara att sätta en bit vävtejp på baksidan av belägget! ;)
Precis :P Finns ju även fall där shimsen inte hjälper ett dugg, det skriker lika mycket ändå. :roll: Det var ju tämligen standard på 240is vill jag minnas.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:
Hilmer skrev:Skulle det tjuta och man saknar shims, ja då är det bara att sätta en bit vävtejp på baksidan av belägget! ;)
Precis :P Finns ju även fall där shimsen inte hjälper ett dugg, det skriker lika mycket ändå. :roll: Det var ju tämligen standard på 240is vill jag minnas.
Jo det kan väl till viss del stämma, exakt vad dom ändrat på oken för att dom skulle bli tystare vet jag inte, men det är ju samma klossar på t ex 240 & 850 i alla fall.
(Eller delvis rätt, det förutsätter att det är ATE, på 240 fanns ju både ATE och Girling).
av goddamnswede
Det hverken skriker eller tjuter utan shims.
Det skjer kanskje inte på alla bilar men på min 855 så fikk jeg resonnans i bakbremsene, inget tjutande men bakvagnen holdt på att rista sønder!! Ristanded var så kraftigt at det var svårt att lokalisere problemet, fram eller bak typ.. Det var på sitt allra versta ved innbromsning til lyskryss etc, från 50-60 till null..

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]