Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av meghin
Hej!
Återigen problem med min gamla V70... Har haft felkod (P0130 = O2 sensor circuit = lambdan?) en tid men bilen har gått, om än lite hackigt emellanåt. Igår däremot när jag skulle iväg hemifrån så startar bilen, det går att varva upp den först, men sedan dör bilen oavsett hur mycket jag försöker gasa den. Ny felkod: P0135 = O2 Sensor Heater circuit

Efter att ha skummat igenom några inlägg har jag förstått att det kanske finns mer än en lambdasond? Så min egentliga fråga är väl: vad är det jag rimligen behöver/bör köpa hem och försöka byta?

Tack på förhand :)

Edit: Motorn är B5254S ifall det spelar någon roll.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är 2 lambdasonder på dessa bilar, men det är väl i regel bara den främre som orsakar rena drift-problem. Dock ska ingen av lambdorna orsaka att bilen inte går att köra.

Du säger att den dör efter du har varvat lite... Om du inte rör gasen(varken före, under eller efter start), går bilen som den ska på tomgång då?
av meghin
Okej... nu är jag på jobbet och bilen är hemma, så för att vara riktigt säker så får jag nog kolla ikväll. Men jag minns det som att den dör direkt. Dvs samma scenario.

Idle Air control har varit lite skakig också, trodde först att den var en del av problemet, så därför drog jag ur kontakten till den. Var jag fel ute kanske, eller har det ingen påverkan?

Ytterligare en felkod har spökat ett tag, och jag har googlat fram att den troligen har med Immobilizern att göra. Dock är det ingen standardkod och inte ens på Volvo minns de vad koden står för... (P1xxx = Manufacturer specific)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om du har problem med immon så förklarar det ju varför bilen inte vill starta ordentligt. Immon stänger av bränslet = bilen kan gå någon sekund för att sedan dö när det föruppbyggda bränsletrycket är slut.

Hmm... du sa att du drog ur kontakten till IAC..? Då har du alltså mekaniskt spjäll med tomgångmotor?
av meghin
Ja, det stämmer att det är en s k tomgångsmotor (har jag fått berättat för mig)

Om det skulle vara Immon, kan man "bypassa" det isåfall på nåt sätt? Känner att den här bilen inte får överleva ytterligare en besiktning... den tär på både energi och plånbok :)

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]

Elektronisk startspärr har hoppa i

har fixat min c30 nu 2,0d där startspärr[…]

Det ska inte klicka i bränsle reläet r[…]