Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har tillgång till en ctek test and charge 5.0:

http://www.ctek.se/se/sv/chargers/MXS%2 ... D%20CHARGE

Hur gör jag för att få en korrekt mätning?
A. Ska bilen vara avstängd viss tid innan mätning?
B. Ska jag ladda batteriet fullt med CTEK och sedan mäta vid senare tidpunkt (för att se om batteriet tappar över tiden) eller ska jag mäta direkt utan uppladdning?
C. Behöver jag koppla loss kabeln som går till polerna innan jag mäter eller kan den sitta kvar?
OBS! Detta är endast vad jag har gjort!*
Bilen avstängd, behöver inte vänta för att starta laddning.
Jag har kopplat in min CTEK direkt på bilens batteripoler (utan att ha lyft av kablar) och startat en normal laddcykel.
Min bil är en S80 2007.
Mitt batteri (som visade sig vara trasigt) verkade ta laddning, men direkt efter start av motor började problemen igen.
Efter byte av batteri fungerade allt normalt, inga felmeddelande och ingen "julgran"/massa lampor i instrumenthuset.

*Nyare bilar har en batteriövervakning som inte tycker om att man laddar direkt på batteripolerna.
Man bör kunna se om det sitter en batteriövervakning om man lyfter på plastlocket till batteriet, sitter det
en svart plasthistoria på minuspolen (svart) så har man en batteriövervakning och ska ladda enligt bilens manual.
av rid54
Börja med att mäta systemspänningen. I vila (innan bilen startats) ska det vara MINST 12 V, helst runt 12,5 V. När bilen är igång (alltså att det finns laddning, typ lite förhöjd tomgång) ska det vara runt 14 V. Om inte detta uppfylls, byt batteri till ett känt bra batteri. Blir det inte bra då heller, kontrollera generatorn.
Jag fick alla möjliga larm och bilen gick ner i "limp home" läge när en kontakt till spridarna glappade. Broms, antispin, växellåda osv, osv. Allt hänger samman i det digitala systemet. Jag saknar min gamla Saab 93 med tvåtaktsmotor.
Kolla jorden, kan vara jordfel. Om det blir ärg i jorden från batteri till bil kan mycket skumt hända.
Går bilen köra/starta?
Förressten har du drag? Testa koppla bort kablaget till draget. Mycket skumt kan hända pga det..
prahna skrev:Kolla jorden, kan vara jordfel. Om det blir ärg i jorden från batteri till bil kan mycket skumt hända.
Går bilen köra/starta?
Förressten har du drag? Testa koppla bort kablaget till draget. Mycket skumt kan hända pga det..

Bilen funkar bra i övrigt, det dyker bara upp ett gäng felmeddelanden sporadiskt (var annan mil ungefär) samtidigt som vindrutetorkarna kör igång och hastighetsmätaren lägger av i några sekunder. Efter omstart funkar bilen utan problem.

Jag har ej drag.
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-19[…]

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]