Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Racing_
Någon som har erfarenhet av centrallås? som kan tänka sig veta varför det inte funkar på min volvo 855glt årsm 94a ?.. har kollat säkring o de va helt :) ..eller är det nått vanligt fel på volvo 855 ?
av LasseLucifer
Förmodligen reläfel. Jag har samma problem med min 92:a och det sitter under en kåpa under ratten. 3 skruvar (torx) som man lossar och sen bänder man ner plastkåpan. Sitter en dämpmatta bakom men ner med den åxå så kan du lysa med en ficklampa upp så ser du ett avlångt lila relä som det förmodligen är fel på. Det står lite siffror på det men ta ner det och sen snäpper du upp det med en mejsel. Kolla efteråt att det inte klickar längre när du vrider på nyckeln. Då bör det vara rätt relä. Oftast är det oxid på spolarnas kläppar och det är smått som tusan där att komma ner med en microfil eller ett smalt sandpapper. Man kan ta en supersmal mejsel och skrapa lite på kontaktytorna på kläpparna så brukar det bli funktion igen. Jag gjorde det och nu funkar min bil igen. Du kan ju ha ett trasigt relä också och då funkar ingen filning tyvärr. Då är det bara att byta reläet. Det finns en kille som säljer en hel uppsättning reläer på tradera till just 850. Vet inte om de passar alla årsmodeller. Lycka till.

Lasse
av Racing_
Tog ner relät nyss, men glömde lilla mejseln så orkade inte gå o hämta de så får ta det imorgon.. e det där man trycker ner "stiftena" du menar att man ska göra rent? . för jag fick bara ner själva relät o de går ju inte att snäppa upp ;)
av Racing_
Vart ingen skillnad.. ska låna hem ett fungerande relä o testa ;)
Användarvisningsbild
av Ghost
Hej!
Har samma problem men jag kollade med ett annat relä som jag vet fungerar, men det var ingen skillnad. Fortfarande helt död.
Undrar om det kan ha samröre med larmet!?
Någon som har en lösning?
av LasseLucifer
Jasså vad synd då...ja det kan vara larmfel men tydligen sitter det en box som ska styra någonstans...tyvärr inget jag kan något om. Jag gjorde rent i mitt relä dvs knäppte upp det och filade på kontakterna som är ruskigt små och svåra att komma åt. Det gick en vecka men nu är det samma skräp igen så det blir väl ett nytt relä eller så är det den där boxen på min bil åxå...suck!

Lasse
Då kanske någon här kan svara på mitt problem..

Jag har då fjärrlås på min 850 t5 -95

när jag låser/låser upp med dosan låses alla dörrar utom förardörren upp. lika så om jag låser/låser upp med nyckel på passagerardörren! men om jag låser på förarsidan så låses alla dörrar.. lika så om jag låser upp på förardörren. Dessutom har min låskolv på förardörren kärvat ihop. så lite pinigt när man är på en parkering och måste gå in i bilen från passagerarsidan för att få upp förardörren. någon som vet vad detta kan vara för fel? :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Du har nog fel på låsmotorn i förardörren.
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]