Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alexas skrev:Och är det någon som vet USAs gräns för NOx?
Du kan inte jämföra för körcycklen är annan
Det som VW gjort, som anses vara fusk, är alltså att lägga till funktionalitet i programvaran som detekterar just förhållandet att bilen körs i en testbänk.
Typ ratten pekar rakt fram hela tiden, drivhjulen snurrar men inte den andra axeln och vilka övriga kännetecken de nu lyckats identifiera och särskilja. Då, men bara då, kör motorn ett specialprogram som gör att den släpper ut mindre kväveoxider i luften, förmodligen på bekostnad av prestanda, förbrukning eller annat. Detta är alltså inte tillåtet.

Att däremot göra en styrning som stryper motorn och släpper ut mindre mängd smuts när bilen körs under sådana förhållanden som råder i testcykeln, utan att man direkt konstaterar att bilen körs i en testbänk, det är tillåtet. Det gör ju i alla fall att bilen släpper ut ungefär lika lite om nu någon skulle köra bilen likadant på vägen. Att sen knappast någon gör det är en annan sak. Det gör förstås att bilarna släpper ut mer vid verklig körning än vid certifieringen, men detta "fusk" räknas alltså som tillåtet. Nu när dessa siffror blir allt viktigare fuskas det också med exempelvis luftmotståndet. Det finns inga krav på att man måste ha bilen i identiskt utförande som den har på vägen. Inte än, fast det är visst på väg. Men idag går det utmärkt att exempelvis tejpa karosskarvar, sätta kartongbitar där det gör aerodynamisk nytta, även om man inte kan ha dem där i verklig drift, och så vidare. Detta gör att när bilens luftmotstånd mäts upp så får man ett bättre värde än vad bilen har i verkligheten. Detta är viktigt, för när bilen sen körs på rullarna bromsas de olika mycket beroende på vilket luftmotstånd som mäts upp.

Den testade bilen kan alltså mycket väl vara "halare" än de som vi köper hos bilhandlaren.
av Aman
Hej
Start/stopp har redan nämnts. Därtill har man ytterligare lagt till en LNT ( Lean Nox Trap) Nox fälla, som man regenererar liknande ett partikelfilter.
För att klara hårdare emissionskrav, så är man oftast tvungen att lägga till teknik, snarare än att byta. Så I5D motorn Euro6, är inte samma samma motorspec som Euro5, gällanande avgasreningen.
Jag har för mej att man får mer nox under varmare förbränning så mer nox efter chippning.

En annan sak ska vara att den amerikanska testcykeln är mer lik verklig körning än den europeiska.
HakanF skrev:Jag har för mej att man får mer nox under varmare förbränning så mer nox efter chippning.
Ja, NOx bildas ju inte av bränslet, det enda bränsle jag vet om som innehåller någon mängd av N och O är nitrometan och det är ju inte så vanligt på allmänna vägar :)
NOx bildas ur det som finns i luften oavsett bränsle när tryck och temperatur är tillräckligt höga. Parkeringsvärmaren förbränner vid ganska låga temperaturer och bildar då ej NOx.
En annan sak ska vara att den amerikanska testcykeln är mer lik verklig körning än den europeiska.
Det kan mycket väl stämma. Och det finns nog gott om utrymme för förbättringar.
https://en.wikipedia.org/wiki/New_Europ ... ving_Cycle
Nu tycker nog inte jag att NEDC är så orealistisk som folk verkar försöka hävda, kan nog vara ganska nära som jag gör i stadstrafik.
Kväveoxider bildas vid effektiv förbränning. Effektiv förbränning leder till lägre bränsleförbrukning och mindre koldioxidutsläpp. Det är därför dieslarna har mer problem med kväveoxider än bensinmotorerna, då dieslarna generellt har högre verkningsgrad.
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]