Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Trafiken på motorvägen när jag körde hem idag var inte sådan att det gick att idka fortkörning med någon regelbundenhet.
Men jag mätte ändå, med den fart som det gick att hålla. Varierade alltså lite på grund av andra bilar, men med farthållaren på 120 blev snittet 117 km/h och då stannade förbrukningen på 6,7 l/100 km. Enligt färddatorn, förtsås. Allt detta gick på högsta växeln, så automatlådan hade ingen annan inverkan än att den har fler rörliga delar och därför förstås högre inre friktion.

Säga vad man vill om alla andra siffror som kastats fram, men jag kan inte säga att jag är besviken.
av PierreGS
Kan ju vara värt att notera att en xc70 d4 AWD automat Classic har CO2 värde på 153 gram, men årsmodellen innan hade 169 gram, min skall dra 0.58 blandad, men drar (som jag skrev tidigare) strax under 0.7 blandat. Och ~samma verkar flera andra classic awd automat dra (om man titta i tråden). Ganska OK för en stor awd med automat tycker jag. Om jag nollställer mätare och bara mäter på landsväg går det att komma ner mera, men jag tycker den typ av mätning är irrelevant. Jag är nöjd att jag för varje tankning kan köra ~110 mil, och sedan tanka i 60-65 liter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
HakanF skrev:Ni som chippat era bilar blir de snålare då?
Ett högre vrid borde ge lägre förbrukning på en tung bil vid samma körsätt.
Det högre vridet kommer ju främst av att man sprutar in mera diesel. Att spruta in mera diesel gör sällan att det förbrukas mindre diesel.
av Verdi
VolvoB20 skrev:
HakanF skrev:Ni som chippat era bilar blir de snålare då?
Ett högre vrid borde ge lägre förbrukning på en tung bil vid samma körsätt.
Det högre vridet kommer ju främst av att man sprutar in mera diesel. Att spruta in mera diesel gör sällan att det förbrukas mindre diesel.
Så enkelt är det inte. Man behöver ju inte gasa lika länge för att komma upp i fart heller, vilket väl är en av grunderna i eco driving? Upp så snabbt som möjligt i fart...

Så under vissa omständigheter tror jag visst att den kan dra mindre. Min gamla BMW 330d från 2008 som jag hade förut drog klart mindre med chiptrimmet än original, nästan en dl per mil mindre faktiskt. Programvaran jag använde var från Bluefin i England och gav 280hk istället för originalets 231hk.

Men man ska nog inte räkna med det som en viktig parameter för sitt beslut. Blir det lägre förbrukning så är det så lite att det inte blir några pengar. Svårt att tjäna in vad trimmet kostar.
av Gabriel
2016 års modell (Classic) har ju i D4 aut AWD utförande fått förbättrade siffror jämfört med tidigare årsmodeller. Annan utväxling och start/stop är ett par saker som ska minska förbrukningen. Sen om detta i praktiken bara märks på årsskatten vet jag inte.

Men om paras siffor på 0.69 blandat och mätt vid pump stämmer så är det en klar förbättring mot den D3 AWD aut 2012 som jag kört ibland.
Användarvisningsbild
av apersson850
Verdi skrev:Så enkelt är det inte. Man behöver ju inte gasa lika länge för att komma upp i fart heller, vilket väl är en av grunderna i eco driving? Upp så snabbt som möjligt i fart...
Det där är samtidigt en myt som vem som helst som har en bil med färddator, och det har ju nästan alla nya bilar idag, själv kan avliva. Under förutsättning att man växlar så fort det går bra, inte ligger och snurrar länge på samma växel, går det åt mindre med måttlig acceleration än vad det gör med kraftig sådan.
Jag har provat i ett antal bilar, och det blir samma resultat i allihop. Att jag provade berodde på att jag inte begrep varför det skulle gå billigare att dra på ordentligt. Men det gör det alltså inte heller. En detalj är förstås att man inte ska slira i onödan på kopplingen när man växlar, för det blir värme till ingen nytta. Men slira på kopplingen ska man ju inte göra av andra själ heller, så det är ingen begränsning.
Samma prov tar också död på tanken att det skulle vara bättre att köra länge på samma växel, och sen hoppa flera steg. Det tar också mer bränsle än att växla ideligen. Något som man förstås kan inse redan av att tillverkarna lägger miljoner på att utveckla växellådor med allt fler steg, även för personbilar. Hade det inte hjälpt till att få ner förbrukningssiffrorna hade automaterna fortfarande varit treväxlade.

Min D5 AWD automat från 2012 har 182 g CO2/km som deklarerat koldioxidutsläpp. Intressant nog är deklarerad förbrukning och utsläpp identiska för D3 AWD och D5 AWD för den årsmodellen. Däremot skiljer sig prestandasiffrorna åt. Detta visar ju klart på att i körcyklerna används aldrig den högre effekten hos D5, kontra D3 (215 resp. 163 hk).

En trimmad motor kan ju förvisso gå snålare än en otrimmad, men i regel inte om man verkligen ska ta nytta av trimmet. Men när man trimmar prutar man ofta på marginalerna lite. Standardprogramvara brukar klara en bred specifikation av bränsle och körförhållanden. Trimversioner ger däremot vanligen sitt bästa inom en snävare specifikation, men en som de flesta ändå hamnar i. Tankar man bränsle på udda plats, kör på väldigt hög höjd eller liknande kan det hända att trimmet inte fungerar enligt specifikationen, men det är en nackdel som man tar, så att säga. Under bra förutsättningar kan det då göra att bilen förbrukar mindre när man inte tar i mer än vad man hade gjort med otrimmad maskin.
av Verdi
Det här med VW-skandalen pekar på en annan nackdel med "fultrimmade" bilar. Avgasreningen fungerar sämre. Nu snackas det om att bilarna som ska fixas får sämre effekt och/eller högre bränsleförbrukning för att klara avgasreningen.
av Alexas
Verdi skrev:Det här med VW-skandalen pekar på en annan nackdel med "fultrimmade" bilar. Avgasreningen fungerar sämre. Nu snackas det om att bilarna som ska fixas får sämre effekt och/eller högre bränsleförbrukning för att klara avgasreningen.
Det blir onekligen intressant att se vart detta landar! Verkar som att Volkswagen åtgärdar det hela med en mjukvaruppdatering så vad kommer förändras egentligen. CO2, hk, NOx, förbrukning. Ja det blir intressant att se vilka siffror som förändras och hur staten med skatt, försäkringsbolag agerar efter detta.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, för dieslar är det ju så (lite grovt), att hög effekt och hög verkningsgrad (fullständig förbränning) ger högre utsläpp av kväveoxider medans allt annat blir bättre.
Så för att minska på kväveoxiderna kan man spruta in mindre mängd bränsle, men då blir effekten lägre.
Eller så kan man spruta in bränslet lite senare i förbränningscykeln. Men då ökar förbrukningen som "straff" för det tilltaget.

Av vad som har framgått verkar det som om VW gjort båda dessa ting, i lagom blandning, när bilen står på testrullarna, men sen kört som vanligt i normal trafik.
Alltså uppfyllts testnormen = myndigheterna glada och bilen förbrukar lite vid normal körning = ägarna glada.

Ända tills det avslöjades = alla skitsura.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]