Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
JE Jr skrev:Men är de inte olika dimension på bultarna som sitter i länkarmen?
Så har jag uppfattat det i alla fall.

Kan det vara så att tillbehörsnivådämpare och fabriksnivådämpare inte har samma fästen?
Då går det att gå från standard till nivåreglering men inte tvärtom.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Alucinor skrev:
JE Jr skrev:Men är de inte olika dimension på bultarna som sitter i länkarmen?
M14 och M16. 9st olika dämpare...

http://www.volvopartswebstore.com/showA ... 20absorber
Jag monterade nivåreglerings dämpare på min XC och fösökte få tag på bättre begangnade M16 länkarmar då flänsmuttern är svetsad i länkarmen efter ett antal försök så sket jag i det o tog bort den gammla M14 bulten och svetsade dit en ny M16 bult med samma hålfasthetsklass, alla länkarmarna jag fick var m14 då stod det klart o tydligt för bilar med nivåreglering så jag vet ärligt inte eller så har inte skrotarna koll på grejerna, provade polis varianten på länkarmarna även de var M14 trots att dämparna till samma bil var nivåreglerade
av Volvoknasen
pratade med Volvo för att försöka reda ut detta.
Tydligen så gjordes länkarmarna om vid senare årsmodell, så att alla länkarmar har M14 istället, oavsett dämpare.
Men just min modell låg precis vid något chassinummerbryt så modellerna fram tills denna har då M16 i länkarmen om den beställts med nivåmat.
Dock om jag skulle beställa länkarm till bilen idag så är det dock den nyare varianten (för idag har den samma artnr oavsett dämpare) och då skulle det bli M14.

Såå.. mina tankar går till att antingen få någon att pressa över bussningen i dämparen så jag kan köra M16 som tidigare, alt köpa M16 bult och sedan lämna iväg till mekaniskverkstad som kan svarva och gänga om ena delen till M14, och sätta en låsmutter på den sidan..
Men behöver jag byta fjädrar också om jag byter till "vanliga" bättre begagnade dämpare?

MVH
Användarvisningsbild
av palmqvist
Fjädrarna till bilar med nivåreglerin är aningen mjukare då dämparna tar det stora lasset där, så något lägre blir den nog om du behåller de Gamla fjädrarna, vet inte hur det påverkat väghållningen dock.
Om de nu har bytt till M14 på alla borde de inte gjort hålet i bussningen på dämpare mindre eller den skall passa alla :)
av npm817
Hur frilägger jag hjulhusets klädsel insidan bak v70-09, för att komma åt övre stötdämparfästet. Behöver troligen smörja alt. byta dämpare det gnisslar så in i.
Med vänlig hälsning Göran
Användarvisningsbild
av palmqvist
Stötdämpare är bultad i chassit du kommer inte åt nått innefrån vad jag vet
Användarvisningsbild
av palmqvist
Stötdämpare är bultad i chassit du kommer inte åt nått innefrån vad jag vet
Användarvisningsbild
av Alucinor
npm817 skrev:Hur frilägger jag hjulhusets klädsel insidan bak v70-09, för att komma åt övre stötdämparfästet. Behöver troligen smörja alt. byta dämpare det gnisslar så in i.
Med vänlig hälsning Göran
Du lossar de två övre skruvarna från insidan hjulhuset, tacksamt nog. Inte riva inredning som på gamla modellen. Nr 3 på bilden i länken: http://www.volvopartswebstore.com/showA ... ring=Shock

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]