Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Vad jag fattat då jag inte köpt ramp än(siktar på VX XPR) är att 20-40 graders spridning räcker för att få spridning tillräckligt och även behålla längden man också vill ha om man inte som jag tänker komplettera med 3-4 NBB 75w xenon just nu innan byte till 3-4 LC90 när ekonomi finns för dessa juveler. Viklight ER2(och dess syskon baserade på osramdioder) är just en combo där dom yttre sprider mellan 25 grader på viklight och 40 grader beroende variant upp till 90 grader på skumma ebayvarianter. Dock kan du på majoriteten räkna av ca 50-60% av effekten för att få verkligt värde.
Personligen skulle jag inte sätta spot på en ramp utan ev. spot på extraljus och sen comboramp alt nån fetare VX XPR på 23-30" under skylten.
Enda nackdelen med (för) mycket ljus är halvljuset som upplevs som stearinljus när man stänger av ramp/extraljus fast med tex Philips Extreme halo/xenon/Osram Nightbreaker Unlimited halogen/xenarc så har man gjort vad man kan på denna punkten. Även betongvägar kan vara strul, fast man ser ju till att ha alla ljus på en knapp så man kan köra bara bilens helljus då det är påkallat. Ser heller att man ser till att lysa upp vägsträckan mellan mötande bilar innan man går ner på halvljuset än att mötande kastar sig på halvljuset långt innan dom ens kan se ljuskällan och därmed skapar fara när vägen är svart/oupplyst tills halvljuset lyser upp ca 10-20 sekunder senare. Att inte glo på skyltar lär man sig snabbt, i värsta fall får man göra som en viss v-råsare gör och kör med solglasögon pga ljuset han har på bilen så alla dimljusfjantar vill inte möta honom då han lovar att "hälsa" med hela armadan av VX led i nosen och på taket så det blir solbränna på dimljustöntar så detta ser jag bara som ren fördel.
Persoligen tittar jag bara på fåtalet märken varav Viklight är det billiga och VX samt Rigid Industries dom finare och ärligt specade med prislapp efter kvalitet och enbart dessa är vad jag kan tycka andra skall tittat på även om dom inte är gratis men just viklight överkomligt för dom flesta då man behöver inte ha dom fetare 30"+.
av matte75
ER skrev:Vad jag fattat då jag inte köpt ramp än(siktar på VX XPR) är att 20-40 graders spridning räcker för att få spridning tillräckligt och även behålla längden man också vill ha om man inte som jag tänker komplettera med 3-4 NBB 75w xenon just nu innan byte till 3-4 LC90 när ekonomi finns för dessa juveler.
Får man plats med 4st NBB Alpha 225 mellan strålkastarna? Kör med 3st nu. Hade ju inte varit fel att få dit ett till :)
av HakanF
75 watts xenon ger ca 7000 lumen medans LC90 "bara" ger ca 5000 lumen fast den drar 15 watt mer.

Vad är hypen med LC90 mer än att den håller fler timmar?
Användarvisningsbild
av ER
matte75 skrev:
ER skrev:Vad jag fattat då jag inte köpt ramp än(siktar på VX XPR) är att 20-40 graders spridning räcker för att få spridning tillräckligt och även behålla längden man också vill ha om man inte som jag tänker komplettera med 3-4 NBB 75w xenon just nu innan byte till 3-4 LC90 när ekonomi finns för dessa juveler.
Får man plats med 4st NBB Alpha 225 mellan strålkastarna? Kör med 3st nu. Hade ju inte varit fel att få dit ett till :)
Det går, har sett en xc med just 4 NBB225:or, tight men får plats utan att göra "rally fyra" av det.
HakanF skrev:75 watts xenon ger ca 7000 lumen medans LC90 "bara" ger ca 5000 lumen fast den drar 15 watt mer.

Vad är hypen med LC90 mer än att den håller fler timmar?
Har också reagerat på detta, men är inte säker på att 7000lumen från xenon är det effektiva värdet så som VX specar LC 50 ock LC90.
av matte75
ER skrev: Det går, har sett en xc med just 4 NBB225:or, tight men får plats utan att göra "rally fyra" av det.
Aha, låter ju intressant. Det kanske man skulle satsa på att få dit ett till :D
Användarvisningsbild
av ER
Håller på att leta efter ett nytt "ledfritt" NBB225 (då jag har utan detta tramset och kommer aldrig koppla in detta fula för starkt lysandxe och ej lagliga trams) så jag kan forsätta mellanlandningen på 4 NBB innan LC90. Försöker klura ut hur man får till en snygg adapter 3-4 240mm ljus som inte ser hemmagjord ut.
av matte75
ER skrev:Håller på att leta efter ett nytt "ledfritt" NBB225 (då jag har utan detta tramset och kommer aldrig koppla in detta fula för starkt lysandxe och ej lagliga trams) så jag kan forsätta mellanlandningen på 4 NBB innan LC90. Försöker klura ut hur man får till en snygg adapter 3-4 240mm ljus som inte ser hemmagjord ut.
Är det ett fäste du menar?
Här finns:
http://www.oljebaren.se/extraljusfasten ... -max-225mm
Användarvisningsbild
av ER
matte75 skrev:
ER skrev:Håller på att leta efter ett nytt "ledfritt" NBB225 (då jag har utan detta tramset och kommer aldrig koppla in detta fula för starkt lysandxe och ej lagliga trams) så jag kan forsätta mellanlandningen på 4 NBB innan LC90. Försöker klura ut hur man får till en snygg adapter 3-4 240mm ljus som inte ser hemmagjord ut.
Här finns:
Nej, är detta jag har: http://www.qpax.se/prod/Q-light-Volvo-X ... 99/SWE/SEK och skall utökas med samma typ av adapter som finns för 4st 175mm ljus. Dvs en enkel plattjärn med former fast med 240mm mellan fästpunkterna så att det får plats 4 NBB225 på rad med lite moms.
av matte75
ER skrev:
matte75 skrev:
Här finns:
Nej, är detta jag har: http://www.qpax.se/prod/Q-light-Volvo-X ... 99/SWE/SEK och skall utökas med samma typ av adapter som finns för 4st 175mm ljus. Dvs en enkel plattjärn med former fast med 240mm mellan fästpunkterna så att det får plats 4 NBB225 på rad med lite moms.
Ok, då fattar jag. Posta gärna här i tråden hur det blir när du är färdig. Är sugen på att sätta dit ett till NBB Alpha 225 på min V70 också.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]