Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mattish skrev:
HakanF skrev:Jag hade inte köpt en XC70 om jag inte behövt högre markfrigång och awd ibland hellre en "vanlig" V70 bensin i så fall.
Om man bara vill sitta lite högre upp då, men inte har behov av högre markfrigång och awd?
Köp en V70 och sätt en kudde under rumpan
mattish skrev:
HakanF skrev:Jag hade inte köpt en XC70 om jag inte behövt högre markfrigång och awd ibland hellre en "vanlig" V70 bensin i så fall.
Om man bara vill sitta lite högre upp då, men inte har behov av högre markfrigång och awd?
Då finns det Hyundai ix35 eller en kudde att sitta på ;)
Säger som någon annan nämnde tidigare.. Jag köpte en xc70 2,5t awd för att jag gillade den helt enkelt, jag bor i stadsmiljö och inga terrängvägar. Men jag gillar designen på bilen och har alltid velat ha en sådan, och var väl medveten om kostnaderna runtom. Huvudsaken är ju givetvis att man känner sig nöjd med bilen, och visst 2,5an tar mycket med automat men fasen vad nöjd jag är med bilen ändå :)
Det är ju lite debatt kring utsläpp o diesel just nu. Har ni sett att D4 awd (den som ska bli 30'000 bättre vid inbyte) faktiskt ändrade Co2 spec och blev Eu6 godkänd utan att några prestandasiffror ändrades. Är det inte lite för bra? VEA har ju bättre förutsättningar att klara EU6 om det blir en närmare granskning. Kanske inte så säkert att den gamla 5:an är särskilt gångbar vid inbyte om ett par år även om den har awd.
Hmm...lite märkligt resonerat här. Jag köpte en XC70 D4 VEA med 8-växlad för att jag kör på vägar och inte på åkern. Sedan valde jag sport edition för att den ligger bättre på vägen. Min bil är alltså ingen skogsbil, det är en lite högre motorvägsbil som dessutom gör motorvägen bättre än med AWD och den gamla drivlinan. Vad menar jag med det, jo jag jämför när jag faktiskt hyrde en liknande bil med AWD och låg och pressade på motorväg, det blev snabbt högt varvtal, högre förbrukning och AWD hade jag ingen nytta av. Den kändes inte bekväm över 100 km/h. Lite traktorkänsla faktiskt.

Vad är motivationen för AWD? Bor du på landet och ska upp för leriga eller isiga backar, javisst. Vill du normalköra med lite långresor på semestern etc. Ja då är det faktiskt utmärkt med en VEA. Lägre förbrukning, mindre i skatt, lägre förbrukning och motorljud vid motorvägskörning. För min del kan jag inte komma på när jag skulle behöva AWD. Antisladden är viktigare än AWD vid halka.

När det gäller värde på beggat så tror jag att den nya VEA och nya lådan kommer att vara attraktiv. För min del hade jag varit skeptisk till att köpa en beggad AWD som kanske inte håller. Dyra reparationskostnader avskräcker nog en del från det.
Robbi skrev: När det gäller värde på beggat så tror jag att den nya VEA och nya lådan kommer att vara attraktiv. För min del hade jag varit skeptisk till att köpa en beggad AWD som kanske inte håller. Dyra reparationskostnader avskräcker nog en del från det.
För mig var valet mellan en xc70 med eller utan AWD att jag köpte bilen själv. Jag tror de flesta av de som köper en begagnad bil som xc70 förväntar sig AWD. Hade jag köpt en V70 hade det blivit FWD. Där spelar det ingen roll.
Har full förståelse för att man kan köpa en Xc70 med fwd vea.. :) Men på XC70 är det nästan garanterat att awd står sig betydligt bättre i andrahandsvärde kolla bara på lätt begagnade xc70 hur mycket en fwd är billigare jämfört med en lätt begagnad med awd.

Men oavsett vad man köper får man helt okey andrahandsvärde, XC70 är ju alltid så populära på beg. marknaden. :)

Man får ju inte glömma bort att värdeminskningen på de här bilarna är rätt stor utgiftspost från typ 4.000kr i månad och uppåt..
simonhalmstad skrev:Har full förståelse för att man kan köpa en Xc70 med fwd vea.. :) Men på XC70 är det nästan garanterat att awd står sig betydligt bättre i andrahandsvärde kolla bara på lätt begagnade xc70 hur mycket en fwd är billigare jämfört med en lätt begagnad med awd.

Men oavsett vad man köper får man helt okey andrahandsvärde, XC70 är ju alltid så populära på beg. marknaden. :)

Man får ju inte glömma bort att värdeminskningen på de här bilarna är rätt stor utgiftspost från typ 4.000kr i månad och uppåt..
XC60 och XC70 utan AWD är ju ovanliga, mestadels bara företagsbilar skulle jag gissa på. Oftast blir de hyllvärmare och priset lägre för att handlarna ska bli av med dem. Lite som att köpa en Audi Quattro Allroad med all attribut, men utan fyrhjulsdrift..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]