Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Längtar efter snö så man kan ut och sladda med sin Volvo AWD
mattish skrev:Oftast så fastnar Svensson för att man hänger sig på underredet och inte pga antalet hjul som driver.
Det där är inte sant. De flesta har vett att inte försöka grensla stubbar och stenar, så de fastnar inte på dem. Snövallar kan inträffa att folk hänger sig på ibland.
Men det mycket större problemet är dålig friktion, oavsett om det är snö, blött gräs, lera eller något annat. Då hjälper fyrhjulsdrift mer än markfrigång. Fast det finns en koppling i alla fall. Det gäller ju att ha hjulen på backen om de ska driva, och högre markfrigång innebär ofta även längre fjädringsväg. Vilket är positivt när det gäller att minska risken för att bilen står på tre hjul, eller nästan så i alla fall.
simonhalmstad skrev:Längtar efter snö så man kan ut och sladda med sin Volvo AWD.
Har du sådana behov rekommenderar jag en 744 och en avskild plan någonstans. Fungerar både bättre och billigare.
apersson850 skrev:
mattish skrev:Oftast så fastnar Svensson för att man hänger sig på underredet och inte pga antalet hjul som driver.
Det där är inte sant. De flesta har vett att inte försöka grensla stubbar och stenar, så de fastnar inte på dem. Snövallar kan inträffa att folk hänger sig på ibland.
Men det mycket större problemet är dålig friktion, oavsett om det är snö, blött gräs, lera eller något annat. Då hjälper fyrhjulsdrift mer än markfrigång. Fast det finns en koppling i alla fall. Det gäller ju att ha hjulen på backen om de ska driva, och högre markfrigång innebär ofta även längre fjädringsväg. Vilket är positivt när det gäller att minska risken för att bilen står på tre hjul, eller nästan så i alla fall.
Dåliga grusvägar, snövallar, oplogade vägar..
Några extra cm frigång ökar framkomligheten enormt under de förutsättningarna. Bara för att ta sig fram så behövs det inte awd alltid, men naturligtvis ökar det på chanserna ännu mer...
Ja, precis. Där kör inte de med lite vett, så där fastnar de inte heller. Men däremot där det ser framkomligt ut, där kör de, men sen är friktionen för låg och så kör de fast.

Hade det gällt vilka underlag som Svensson kunde tänkt sig att köra på, då vore det en annan sak. Men nu handlade det om var man kör fast, och då får man ju förutsätta att man alls gett sig ut där först.
Du känner ju ändå på att köra VEA för den drar mindre (klart mindre än D4 AWD hur som helst, eftersom den är törstig!!), billigare skatt, billigare i inköp etc. Så om du inte vill ha AWD eller tycker det är onödigt behöver du inte bli så upprörd över att nån säger att det skiljer 30 000 för det gör det nog inte... köp det du vill ha!
PH
HakanF skrev:Jag hade inte köpt en XC70 om jag inte behövt högre markfrigång och awd ibland hellre en "vanlig" V70 bensin i så fall.
Om man bara vill sitta lite högre upp då, men inte har behov av högre markfrigång och awd?
mattish skrev:
HakanF skrev:Jag hade inte köpt en XC70 om jag inte behövt högre markfrigång och awd ibland hellre en "vanlig" V70 bensin i så fall.
Om man bara vill sitta lite högre upp då, men inte har behov av högre markfrigång och awd?
Då köper man en XC70 VEA D4 och skiter i vad folk på forumet tycker...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]