Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Agus
Har en Volvo V70 -01 bensinare som går ojämnt vid "kallstart". Vet inte exakt motor, dock 141 hk enl. fordonsupplysning.

Nåväl, symptom; När bilen har stått över natten går den ojämnt vid starttillfället i någon minut. Efter detta väljer den att få normal tomgång. Inga felmeddelanden i instrumentpanelen. Vid kallstart så är det något som tickar eller surrar från motorn när man vrider nyckeln till läge 2. Ljudet pågår olika länge, det är som att den försöker göra något, låter det länge misslyckas den o vid start går den ojämnt. Låter det en kortare stund verkar det som att den startar bra. Jag tycker att det korrelerar så iaf.

Vi har med fyra öron försökt lyssna oss till vart det låter ifrån, lägger till en bild då jag kan noll om detta så får ni döma. Frågan är helt enkelt, är detta något som känns igen, är det rimligt och framförallt vad kan det kosta? Eller är det för lite att gå på?

Bild, markerat med rött; http://postimg.org/image/s9690h1bz/
Bild
Användarvisningsbild
av wissel
Finns en hel del trådar om GASSPJÄLL, du har troligen ett Magneti Marelli spjäll som
är ökända. Ta fram en spegel, håll den under spjället, ser du en Vit etikett Originalspjäll troligen ej bytt,
ser du en Gul etikett så är spjället bytt till ett något bättre.
Börja med en försiktig rengöring av spjällskivan, du behöver inte ta loss spjället för detta....
OBD Karlstad har tydligen slutat att fixa Gasspjäll, men det måste finnas på skrotarna numera med Gula etiketter !!
av Agus
Tack för svaren. Spjället har en vit etikett. Sökte runt på priser, 4-6000 kr, inte vad man önskar... För en bil som idag är värd 20kkr.

Nåja, om jag väljer att rengöra det, utan att demontera det, måste jag koppla bort batteriet även då? Hur rengör jag det utan att demontera det? Läste att man kunde göra ren 90% utan att ta bort det, men hittar inte lämpligaste tillvägagångssättet. Antar att man kopplar loss slangen/bälgen in mot spjället och tittar efter, torkar rent?

Ah, hittade en lite förklaring nu; "Från luftfilterboxen (till höger utanför bild) leds insugsluften via den grova gummibälgen till spjällhuset. Lossar man slangklämman vid spjällhuset och drar undan gummibälgen så ser man själva gasspjället som är en cirkulär skiva som man kan vippa på med fingret. Om det finns oljegegga runt kanterna på detta spjäll så får man problem med ojämn gång, speciellt då man trampar ner kopplingen då motorvarvet kan sjunka så lågt att motorn stannar. Rengör spjället med luddfri trasa och lite fingerfärdighet."

Nå, är detta något som måste åtgärdas bums? Vi ska nämligen iväg till helgen, en resa på kanske 60 mil. Kan vi bli ståendes mitt i skogen eller bör den klara det? Var nämligen lite svårt att få tid innan helgen.

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]

Elfel 855 -96

Hej! Min Volvo 855 -96 med AC och vanliga 5 cyl b[…]

Är det inte så att den (tillsatsvä[…]

V70 -08 2.4 D, 25 000 mil. På tomgång […]