NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
P210 skrev: - Näste avråder om V50 och tipsar om en Toyota Avensis på Blocket
Vem leder in TS på fel spår och vilka är enkelspåriga?
Och denne "Näste" är just "tdeimos"
Användarvisningsbild
av Micce1980
tdeimos skrev: 3. Kolla i Sveriges gruvor - japanska bilar. L200 som exempel
LKAB%20Volvo%20V60.jpg
LKAB%20Volvo%20V60.jpg (167.71 KiB) Visad 4100 gånger
Jasså, jaja... Hehe kunde inte låta bli :mrgreen: Såg förövrigt LKAB brandad XC70 eller om det var en V70II i Kiruna i somras, ruggigt snygg företagsbil.
Är inte helt kunnig på vad man ska ha för fordon i gruvor men det verkar vara mycket pick-ups och det har ju tyvärr Volvo ingen, konstigt nog tycker jag,
av Gourmand
Myterna om Toyotas och andra japanska bilars förträfflighet är lika svårutrotade som myterna om franska bilars motsats. Långsiktig kvalitet handlar om hur länge motorer och andra väsentligheter faktiskt håller. Vevstaklager som rasar vid relativt låga miltal, toppar som ryker och mängder med elfel, när bilarna börjar komma upp i år och miltal är det som skiljer bra bilar från sämre.
Många tycks tro att kvalitet handlar om dörrknarr, vilken sorts plast mugghållarna är tillverkade i eller hur hög lasttröskel bilen har.
V50 är en i grunden mycket lyckad modell, som kan gå länge, ej är rostkänslig och som kan ägas till en högst rimlig peng. Var noga och köp ett välskött exemplar och välj för ändamålet rätt drivlina. Köp ej en modell med större motor än vad som behövs för den typen av körning du vanligtvis använder bilen till. Hellre en välskött långmilare med många slitdelar utbytta än en lågmilad surhink. Detta gäller naturligtvis alla bilar och inte bara V50.
Vad gäller Ford-motorerna till vissa modeller, så ska de ej jämföras med de oljetörstiga motorerna som stånkade runt i 80-talets bruks-Fordar. De franska PSA-dieslarna har också mycket långlivade och slitstarka motorer och har en betydligt trevligare karaktär än Volvos egna 5-cylindriga dieslar. Är man dock sugen på lite mer pulver i maskinrummet är dessa dieslar inga dåliga motorer.
av tdeimos
Gourmand skrev:Myterna om Toyotas och andra japanska bilars förträfflighet är lika svårutrotade som myterna om franska bilars motsats.
Hur kan statistik om japanarna vara en myt? Har du ens läst rapporter om hur komponenter håller på olika märken och modeller?
Statistiken säger att de franska bilarna har blivit bättre så där har du dock en poäng. Citroen C1 och Peugeot 107 -05 och nyare är exempel på bilar som har riktigt bra komponenter likt Toyota Corolla och Honda Accord enligt statistik från en av GBs största försäkringsbolag(warrantydirect). De ligger alla topp 20 på denna lista. Volvo V50 och V70 är usla enligt detta försäkringsbolag det är till och med så att man avråder från köp om man ser till deras rating. Helt enkelt kapitalförstöring om man nu ser enbart till kronor och ören för att hålla bilarna rullande.
Lika tydligt är det att man ska hålla sig långt borta från bilar som Audi A4 och VW Passat som är så sjukt populära svennebananbilar i Sverige. Detta är för mig en gåta... Volvo kan jag förstå eftersom det är ett "Svenskt" märke.
Vill man ha en Europeisk statusbil som är ok så är det En Mercedes E-klass som gäller. Mercedes verkar har skärpt till sig rejält från -06 och framåt på denna modell.

Det är knappast något unikt över den statistiken så ser det ut världen över.
av kvillebäck
Statistik som bygger på försäkringsskador gäller ju bara försäkringsskador. De flesta fel kommer nog inte till försäkringsbolagens kännedom. Spruckna klädslar, lossnande plastdetaljer, aluminiumdetaljer så tunna att folie är tjockare mm kanske inte syns på så många fler ställen än dessa forum.
Kvalite = förväntad hållbarhet.
av PellePelle
Kort historia om vår V50. Vi köpte 2010 en 3 år gammal V50 2.0 Diesel 2006 som gått ca 5000mil via Kvarndammen. Den har nu rullat 17500mil och servats enligt plan. Utöver "normal" förslitning har vi haft följande stora reparationer som verkstaden varje gång sagt att det är inget ovanligt:

-Oljeläckage motor, byte packning=dela motor växellåda [8tkr]
-Generator byte [7-8 tkr]
-Bromsok, bromsskivor [8-9 tkr]
-Partikelfilter [13-14 tkr]
-Koppling dubbelmassesvänghjul [17tkr]
-Antisladdsystem [11-12 tkr]

Men allt är inte nattsvart. Vi har börjat cykla mycket mer.....
av Lövet
Bromsarna och partikelfiltret är dock normalt. Det andra är förstås tråkigt och ska normalt inte behöva bytas.
Användarvisningsbild
av P210
tdeimos skrev: ...Citroen C1 och Peugeot 107 -05 och nyare är exempel på bilar som har riktigt bra komponenter likt Toyota.
Det är samma bilar som Toyota Aygo :D De delar alla mekaniska komponenter och är konstruerade av Toyota - PSA har bidragit med framstolarna och underleverntörerna i Europa, de byggs i samma fabrik i Kolin, Tjeckien, de kallas ibland för trillingbilarna.
Bild
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... i-tjeckien
av Gustav40
Jag tackar denna tråd då jag själv va nära att slå till på en v50 11/12 men har inte riktigt bestämt mig ännu, men näe v50 är säkert helt ok bil men för 150tkr så finns det bättre volvo bilar än v50 att lägga dessa pengar på. Känns som att man köper en V40 -04 på nytt.

Nu börjar jakten i huvudet vilken bil man ska ha! :-)-) fram och tillbaks....

Tack!
av Lövet
Alla begagnade bilar frö 150 tusen har potentiella reparationer. Det är bara naivt att tro annorlunda. Min V60 började tanken läcka på, båda oken bak krävdes byte vid 13000 mil osv.
Generator Pv 444

Laddpänningen är för låg och […]

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]