Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonasJonsson
#1007199
Bil: s40 t4 -98


För det första: Lambdalampan lyser när jag svänger till höger eller gasar på. Började med att jag kunde se någon lampa i panelen blinka till när jag körde på ett rejält gupp, sen har den blinkat till för mindre och mindre gupp. Började även lysa vid kraftiga högersvängar som har övergått till små högersvängar och acceleration i 4:an.. Ska försöka inhandla en felkodsläsare. Någon som har nyttiga tips? glapp?


För det andra: batteriet dras ut på 2 dagar, mätte Amperen till 0,24 - 0,25 (bilen var upplåst och spänningen på batteriet låg mellan 10 och 11 volt.) Har dragit ur alla säkringar inuti bilen, när jag tar bort säkring nr. 11 i motorutrymmet (tändning) så sänks amperen till 0,19 - 0,20. Jag kunde dock inte få lös säkringarna inringade i blått, den längst till vänster går till generatorn och de till höger går till centrallås och innerbelysning bland annat.
(Lånad bild)
Bild
Var kan jag fortsätta felsöka?
av rid54
#1007213
Med den urladdningsströmmen ska batteriet klara flera dagar utan problem om det är i bra skick och ordentligt (normalt) laddat. Du bör nog kolla hur batteriet mår och försäkra dig om att generatorn laddar ordentligt. Spänningen (10 - 11 V) är i lägsta laget även för ett batteri som har lite belastning (250 mA är liten belastning för ett bilbatteri). När motorn går ska du ha drygt 14 V på batteriet.
Användarvisningsbild
av andersbe
#1007373
Låter som ett glapp, kolla under ratten, in under panelen, kan vara en kabelhärva som glider på rattstången!?.
När du ändå är under och rotar kan du kolla alla anslutningar, kontakter och reläer etc samt även jord anslutningar.
Som föregående talare sa så kolla att genretorn laddar runt 13.5-14.5volt med motorn i gång naturligt vis!

Gör en koll på lambda kontakten.
Användarvisningsbild
av andersbe
#1007381
DTJ skrev:Hur tar man bort dom inringade säkringarna?
Bara nyfiken

Det är en plast flik låsning över säkringen som man petar åt sidan med en mäjsel har jag förmig!
Användarvisningsbild
av andersbe
#1008149
JonasJonsson skrev:Har mätt nu och generatorn laddar 13,65 - 13,7 (kall motor)
Testade amperen igen med fulladdat batteri och den visar 0,3 A
Batteriet ska hålla minst 8-dagar med 0,3A, med 0,1A = 25-dagar.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
#1008308
andersbe skrev:Batteriet ska hålla minst 8-dagar med 0,3A, med 0,1A = 25-dagar.
Nja, det där är lite väl optimistiskt, 24*8*0,3 blir ju i teorin 57,6 Ah vilket ju praktiken betyder att batteriet (60Ah) är fullständigt tomt, även om det vore fulladdat och friskt från början.

0,3A betyder att något drar tjuvström.
Användarvisningsbild
av andersbe
#1008356
kebabpizza skrev:
andersbe skrev:Batteriet ska hålla minst 8-dagar med 0,3A, med 0,1A = 25-dagar.
Nja, det där är lite väl optimistiskt, 24*8*0,3 blir ju i teorin 57,6 Ah vilket ju praktiken betyder att batteriet (60Ah) är fullständigt tomt, även om det vore fulladdat och friskt från början.

0,3A betyder att något drar tjuvström.
Batteriet ska hålla minst 8-dagar med 0,3A, med 0,1A = 25-dagar. Om batteriet håller i 2-dagar är det dags att byta,
Tjuvström japp, över 0,1A, får väl dra ur kontakten till styrdator samt tjuvalarm, leta upp tjuven?
Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]

Bromsvätskan kommer inte fram

Hej, jag försöker lufta bromsarna p&ari[…]

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]