Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volstaf
Hej, jag har en V70 från 2002 som hittills gått som en klocka. Nu har dock bromsarna börjat krångla, på vänster sida fram blir dom varma och jag tycker mig höra ett sorts svårbestämt ljud i hastigheter över 70 km/h. I fredags hade jag bilen inne för att fixa till, vad jag trodde var anliggande bromsar. Verkstaden kollade båda bromsarna fram, hittade dock inget konstigt så de smorde bara upp dem om det skulle vara så att oken kärvar lite. När jag sen körde med bilen i helgen blev samma broms varm igen, dock inte lika varm.

Nån som har en idé om vad det kan vara? Kan det vara hjullager (men då blir väl inte bromsskivorna varma)?
av HVTH
Om oket är helt kasst hjälper det inte med att bara smörja upp, det måste bytas helt. Har du några vibrationer i ratten?

Vicka på hjulet och se om du har glapp i hjullagret, snurra också på det och lyssna om du hör något.
av svda
Om det inte kärvar i kolvar, glidbultar och belägg mot OK så kan det vara att en bromsslang går sönder invändigt och bildar en backventil så att trycket har svårt att släppa.
av Volstaf
Jo det finns lite vibrationer i ratten mellan 70 km/h och 100 km/h...dock inte jättemycket. Tror du att hjullager kan göra bromsskivorna varma?
av Volstaf
Det är kanske en kombination av dåligt hjullager och bromsok...

Vet faktiskt inte hur mycket pengar jag är intresserad av att lägga ner på denna bil eller om jag ska skicka den till de sälla jaktmarkerna... :cry:
av svda
Jag har väldigt svårt att tro att ett lager är så dåligt att det värmer upp skivan utan att det känns när du roterar hjulet.
För att skivan skall bli märkbart varm behövs nog friktionsförluster på några hundra watt, och då blir själva lagret rejält varmt.
av HVTH
Det är simpla jobb som vilken mekaniker som helst kan utföra, så det blir nog billigare om du hittar en pålitlig mindre verkstad än att du åker till en Volvo Auktoriserad. Sen beror det på om du skall ha originaldelar som kan bli dyrt än andra billigare märken.

2000-3000:- kan du ha som riktmärke med icke-original delar på mindre verkstad. (skulle jag gissa på iallafall)
En mekaniker värd sina pengar borde dock kunna snabbt avgöra om lagret är kasst eller inte.
av Arnold
Volstaf skrev:Ok, jag såg iofs att oken kostar 1600 på Mekonomen...tack för hjälpen!
(899:- på Biltema. Byt bromsslangen också 100:-.
Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]