Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Desmodue
Det är 50% större chans att råka ut för en whiplashskada om du har fast drag än att bilens kaross får ta hand om krafterna.
Även om man kör Volvo men alla fina säkerhetsdetaljer. Bilar kan bytas ut/lagas.
av Z28
apersson850 skrev:Drag är himla dumt att ha på om man blir påkörd. Smällen tar då i dyyyyra bärande detaljer, eftersom kroken sitter fäst i dem, istället för i förhållandevis billiga deformationsdetaljer.

En delbar krok har jag varit med om som inte fungerade som den skulle, men den satt för tight, så låset spärrade inte ordentligt. Byttes ut av Volvo utan kostnad. Annars är det himla gott att bli av med bulan när den inte används.
Dragkrok är väldigt bra om man blir påkörd. Jag har provat! På Volvoverkstan var dom av samma uppfattning. Hade blivit ett stort rep utan dragkrok.
av Z28
Desmodue skrev:Det är 50% större chans att råka ut för en whiplashskada om du har fast drag än att bilens kaross får ta hand om krafterna.
Även om man kör Volvo men alla fina säkerhetsdetaljer. Bilar kan bytas ut/lagas.
Ja det kan jag tänka mig.
av mattish
Jag är av uppfattningen att delbart eller fast inte spelar så stor roll. Dragbalken sitter där oavsett och försämrar krockskyddet vid påkörning bakifrån.
Men visst, ju mer mjukt innan det hårda, ju bättre förmåga att lindra smällen.
av prahna
Provkörde en D4 sport AWD automat idag. Jag är nöjd med det valet. Dock så var min säljare sjuk idag, lite orolig att inte hinna göra ändringen så den slår innan låsdatumet. I fredags sa de att jag hade en vecka på mig...En varning, kolla om du beställt Momentum, verkar vara t-tec och tyg där:/

Edit, min säljare är grym! Mailade att han fixat min beställning innan han gick hem sjuk. Gryyyymt bra!

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]