Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av karlsson944
Hej,

Har en volvo 940 ftt årsmodell -97. Jag har problem med bromsljuset inne i kupen. När man bromsar lyser lampan i kontrollpanelen som indikerar trasig glödlampa, tänkte först aha lätt bara byta lampa. Men så enkelt var det inte, bytte lampa och fortfarande samma problem, dom 2 bromsljusen bak på bilen funkar utmärkt. Har kontrollmätt lampan, kollat säkringen och mätt i lampsockeln och konstaterat att jag inte har någon spänning till sockeln vid inbromsning.

Skulle behöva hjälp att hitta vad som kan vara felet och vart jag ska börja rota, tack på förhand!

Mvh Tobias
av NilsO
Då kanske någon annan kan ge bättre svar, för jag har bara grejat med bromsljuset på kombi.

Men det måste ju vara avbrott någonstans. Lampan i bakrutan är parallellkopplad med bromsljuset i vänstra baklyktan. Det sitter ett kontaktstycke någonstans till vänster om bakrutans bromsljus, under luckan.

Allt bakljus jordas på samma ställe, vid vänster baklykta. Men låter ju inte som att det är problem där om övriga lampor fungerar.

(När folk monterar "vinge" så kopplar man ibland bort det höga bromsljuset. Så om du precis köpt bilen kanske det kan vara urkopplat av den anledningen.)
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]