Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
Ja jag har svårt att se att en mekonomen verkstad har Volvo verkstadens specialverktyg då jag fick remspännaren utbytt på service togs en låda från Volvo fram med verktyg o mall för att borra ett nytt M8 hål i motorblocket t.ex.
Ska Mekonomen/meca t.ex ha alla dessa specialverktyg till alla bilmärken menar du :shock:
av HakanF
Läs om läs rätt....;)

Nej Mekonomen är inte samma som Volvo verkstaden men de kan utföra servis på bilarna lika bra som Volvo byteskampanjer vet jag inte som jag skrev tidigare. Det viktigaste är att hitta en verkstad och mekaniker som man har förtroende för.
av perhall
För 15 år sen kunde man åka till vilken verkstad som helst... då var märkesverkstan slarvig och jättedyr.
Att serva en bil är busenkelt numera så länge allt är normalt (utom kamrem och sånt då). Men faktum är att en märkesverkstad har bättre förutsättningar att göra det bra. Det kommer man inte ifrån.
I Tyskland har ams gjort en jättetest av olika verkstäder och det visade sig att för premiummärken var märkesverkstan genomgående bättre än fristående när pris, arbete och service vägdes in (mer blandat för Opel, Skoda etc.).
PH
av s6025t
Ja jag vet det gäller mjukvara men det finns ju annat som kan vara viktigt att få fixat i samband med service om man är rädd om bilen o vill slippa haveri som Volvoverkstaden fixar i samband med service i mina ögon är en bil med en servicebok med icke märkesverkstad stämplar inte intressant om jag skulle köpa begagnad bil.
Användarvisningsbild
av falcon
Bla Bosch service kan uppdatera volvo har samma verktyg som volvo, jag hade in min bil på Bosch service verkstad då värmaren strulade, då fick jag bilen uppdaterad.
han kopplade upp sig och fick senaste firmwaren från volvo.
Hur dom kan se bullentiner osv lämnar jag dock osagt.
av HakanF
s6025t skrev:Ja jag vet det gäller mjukvara men det finns ju annat som kan vara viktigt att få fixat i samband med service om man är rädd om bilen o vill slippa haveri som Volvoverkstaden fixar i samband med service i mina ögon är en bil med en servicebok med icke märkesverkstad stämplar inte intressant om jag skulle köpa begagnad bil.
Som vadå om du inte ber specifikt?

Jag trodde tex att det ingick att smörja upp bromsarna på servicen eftersom jag servat mina bilar själv fram till jag köpte Volvon.
För enligt mej så behövde jag inga stämplar på bilar Runt 150 000 i inköp eftersom när jag säljer så är de inte värda specielt mycket men Volvon för 350 000 kommer förhoppningsvis vara värd lite mer när jag säljer den. Så det enkla får verkstaden göra resten kommer jag göra själv.
av s6025t
Jag bad t.ex inte specifikt om att remspännaren skulle bytas på kampanj det kom upp en påminnelse när min personliga servicetekniker slog in bilnummer då han bokade in servicen det har varit någon servicekampanj med varje gång hittills vi servat V70:n
av jpennerb
Sista servicen som blev en "tidig" 9000 mils service sa jag ifrån mjukvaruppdatering på bilen till min tekniker på Bilia. Jag har Autotechs trim i och vill slippa strul med detta. Dom ställde inga frågor om varför och sen stod det på kvittot att kund har valt bort detta på servicen. Bilen går även kanon utan några konstigheter så någon uppdatering kändes onödig.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har undanbett mig uppgraderingar de senaste tre åren, jag är nöjd med hur bilen fungerar och ser ingen anledning att riskera att någon funktion ändras till något jag anser vara sämre.

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]