Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Goldkuhl
Tänkte serva bilen på nåt annat ställe än Bilia.

Vilka verkstäder uppdaterar mjukvaran och hur noga är det att hoppa över det?

Tänker att det skiljer rätt mkt pengar mellan verkstäder.

Bilen är en V70 2.4D 2010.
av HakanF
Om du inte har några problem med bilen eller något du vill ska fungera annorlunda så behövs inte uppdateringar.

Jag kommer inte heller serva min bil på Volvo för deras priser.... jag räknade på det de gjorde på min bil för ca 5200 sek det skulle jag kunna gjort själv för ca 1600 sek men eftersom jag vill ha stämpel i boken så lämnade jag den till en firma som jag litar på för 2300 och jag fick med ett års assistans på servicen efter.
Och nej jag tror inte Volvo gör något bättre för de extra 3000sek snarare tvärt om;)
av s6025t
Volvo släpper kampanjer som ska utföras i samband med service nu sista servicen fick vi en ny remspännare på V70:n 2012 eftersom den gamla remspännaren kan gå sönder o orsaka motorhaveri detta lär man ju knappast få om man lämnar bilen hos icke märkesverkstad o det är ju frågan hur Volvo ställer sig till att ge goodwill om man kommer med havererad motor då servicen inte är gjord enl. Volvos rekomendationer då remspännaren inte blivit bytt
Senast redigerad av 1 s6025t, redigerad totalt 0 gånger.
av Alexas
Auktoriserad verkstad har högre kompetens på märket än t.ex. mekonomen. Det behöver inte betyda att du får ett kass jobb på en icke auktoriserad men risken för det är större då teknikerna inte har samma utbildningskrav.
Gällande uppdateringen så skulle väll jag säga att uppdatering till bilen blir viktigare och viktigare i takt med att bilarna blir mer avancerade. Det är säkert inte jättemycket som ändras men i datorernas värld kan en liten uppdaterat parameter göra att att andra saker fungerar bättre. Nu har du en v70 2010, jag hade sagt att en ny xc90 är superviktig att uppdateras men inte lika viktigt på en -10. Jag själv hade ringt Volvo och frågat om de släppt någon update efter det att du gjorde en senast :) och sen kan du göra valet.

Jag kör alltid auktoriserad verkstad.
av HakanF
Kampanjer om byten har jag hört något om att det ska gå ut till alla som tex mekonomen verkstad, man kan fråga innan man bokar tid.
Bilmek speciellt det som görs på en service behöver man inte vara så bra på bilar för att göra men de bör vara bilmekaniker iaf.

Volvo sa till mej att goodwill kan du glömma om inte vi får serva bilen Men vad är goodwillen värd(?) får man alltid hjälp på den nä, knappast fast får man hjälp så är det bra.
av Alexas
Det beror på vad du servar för bil. Servar du en 850 så nej, då är det ganska enkelt bara du vet lite om bilar. Servar du en ny XC90 då är det helt andra kompetenser som krävs. Volvos tekniker har de när bilen släpps. Likaså med alla andra bilar Volvo säljer. Du kan aldrig ha samma kompetens hos en oberoende verkstad som hos en auktoriserad.
av HakanF
Det sista du skrev är B.S. I alla fall de verkstäderna som är knutna till Mekonomen eller Meca har de instrumenten som Volvo verkstäder har de kan även uppdatera bilarnas mjukvara. Sedan är inte bilar raketforskning eller värre se efter bara vad de gjort på servicen så ser du att det inte är några komplicerade saker.

Service går ut på att kontrollera flera punkter på ett schema byta vissa vätskor och några filter förutom att ev uppdatera mjukvara även på en XC90
av Alexas
Jaja. Du får fortsätta tro att mekonomen och auktoriserad verkstad är exakt samma sak. De flesta förstår att så är såklart inte fallet. Även om en märkesoberoende verkstad oftast gör ett fullgott jobb på de flesta bilar. Men De har inte i närheten av samma kompetens som tekniker på en auktoriserad verkstad.
av Uninium
Att mekonomen etc har Volvos mjukvaru uppdateringar har jag svårt att tro. Tror heller inte att dom har info om service bulletin om vad som behövs bytas kostnadsfritt för bilägaren.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]