Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Min pappa har hållt på mycket med radio, som gammal radioamatör bland annat, och enligt honom får man mycket bättre ljud genom att koppla in sig direkt på antennen istället för att använda FM-sändare. Det blir minst lika bra ljud som radio, med den skillnaden att du har kontroll på störningarna när du använder annan ljudkälla än vanliga radion. Fast han skulle inte köpa något färdigt paket, utan han skulle bygga en lösning med en switch där man antingen lyssnar på radio eller på annat.
En liknande har jag i min Hot Rod, den har en värstingstereo från tidigt 90-tal, massa watt och gott ljud men tyvärr bara kasettradio... så jag pillade in en sådan grunka på antennkabeln så kan man ansluta3,5mm kontakt från tex telefonen.

Ljudkvaliten går inte klaga på, som från vilken CD-spelare som helst, går inte jämföra med de sprakande FM-sändare som sände via luften.
Måste nog ha en väldigt gammal bil om dom kablarna skall passa :shock:
Bra alternativ för moderna bilar som saknar aux in! Finns för moderna antennkablar också!
Bild
Allinug skrev:Min pappa har hållt på mycket med radio, som gammal radioamatör bland annat, och enligt honom får man mycket bättre ljud genom att koppla in sig direkt på antennen istället för att använda FM-sändare. Det blir minst lika bra ljud som radio, med den skillnaden att du har kontroll på störningarna när du använder annan ljudkälla än vanliga radion. Fast han skulle inte köpa något färdigt paket, utan han skulle bygga en lösning med en switch där man antingen lyssnar på radio eller på annat.
Hur skulle man kunna koppla en sådan switch o vad behövs?
Jag kör en sån som p210 bildlänkade till. Skitnöjd med kvaliten. Kör en Belkin blåtandspuck ihop med den så jag har trådlös inkoppling av telefonen och samtidigt handsfree.
P210 skrev:En liknande har jag i min Hot Rod, den har en värstingstereo från tidigt 90-tal, massa watt och gott ljud men tyvärr bara kasettradio... så jag pillade in en sådan grunka på antennkabeln så kan man ansluta3,5mm kontakt från tex telefonen.

Ljudkvaliten går inte klaga på, som från vilken CD-spelare som helst, går inte jämföra med de sprakande FM-sändare som sände via luften.
Måste nog ha en väldigt gammal bil om dom kablarna skall passa :shock:
Bra alternativ för moderna bilar som saknar aux in! Finns för moderna antennkablar också!
Bild
Vart har du köpt din manick?

Kollade som hastigast på Hertz för en m[…]

?

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

För den som är intresserad. Jag gjorde k[…]