Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jag hatar inget drivmedel men har generellt svårt att förstå varför folk är så tokiga i diesel. Låter mer, mer komplex teknik som kan paja, ryckigare s/s, ojämnare kraftfördelning, segare start på vintern, mer utsläpp... det är jag och StringerBell...
av Wizzman
valln skrev:När man raffinerar olja finns det olika fraktioner av diesel, fotogen och bensin mm. Tillgång och efterfrågan och opec styr sedan.
Näst fråga minns jag inte riktigt detaljerna på men bensinen antänds av gnista och diesel av tryck. Av detta bör det nog var rimligt att rörelsemönstret på vevaxeln är annorlunda och den drivar generatorn via kilrem.
En diesel stannar mer abrupt vilket en del har för sig sliter mer på generatorn eftersom den "tvärnitar" när man stänger av motorn. Om det är ett problem eller inte vet jag inte - jag har haft äldre dieselbilar som gått över 30000 mil utan problem med generatorn, men sedan minst 15 år har de flesta dieselbilar en frihjulskoppling på generatorn som gör att generatorn kan fortsätta snurra tills den stannar själv när motorn stängs av, problem solved :)

Själv har jag kört diesel nästan hela livet. Gillar vridmomentet på låga varv och så är en bil som drar över 0,65 inget alternativ för mig, samtidigt som jag vill ha en bil med lite motor.
Användarvisningsbild
av SvenB
perhall skrev:Jag hatar inget drivmedel men har generellt svårt att förstå varför folk är så tokiga i diesel. Låter mer, mer komplex teknik som kan paja, ryckigare s/s, ojämnare kraftfördelning, segare start på vintern, mer utsläpp... det är jag och StringerBell...
Jag håller inte med dig om mycket i det du skriver. Jag jämför mina senaste två bilar i motsvarande karosser, båda V50. Dels en 1,8F, och dels en D2. På tomgång låter D2 mer, men på grund av dieselns bättre vridmoment så går bilen att växla så den blir tystare att åka med. Ingen har vållat mig problem, så huruvida D2:an kommer att paja fortare än 1,8F vet jag inte. Inget tyder på det ännu.
Användarvisningsbild
av erikn
perhall skrev:Jag hatar inget drivmedel men har generellt svårt att förstå varför folk är så tokiga i diesel. Låter mer, mer komplex teknik som kan paja, ryckigare s/s, ojämnare kraftfördelning, segare start på vintern, mer utsläpp... det är jag och StringerBell...
Och jag... Dessutom är det väl ofta dyrare service, men det har jag inte riktigt koll på.
av s6025t
Folk blir ju mer eller mindre tvingade att köpa en ny dieselbil då diesel är de ända som håller ner Co2 siffrorna under gränsen som bilfabrikanterna är tvingade av EU att förhålla sig till de får betala straffskatt till EU på Co2 om snittet på alla bilar de säljer ligger över gränsen tror det är kring 130-140g/km
Därför är det oftast mer kampanjer på dieselbilarna än bensinbilarna som har högre Co2 som drar upp snittet så det är EU vi kan tacka för dieselhysterin i USA säljs ju inte ens några diesel Volvo
av Hyted
Håller heller inte med om det du skriver men som sagt, det är ju en smaksak.
Jag skulle personligen inte välja en bensinare därför att jag tycker en dieselmotor har en mycket trevligare karaktär. Speciellt i en xc90 som ju är en stor bil tycker jag vridmoment vid låga varv är jätteskönt.

Låter mer?? Ja, på tomgång.
När du kör är dieseln klart tystare.
Har provkört d5 och t6.

Vad du menar med "ojämnare kraftfördelning" fattar jag inte riktigt. Utveckla gärna!

Mer komplex teknik?
Ja, den är något mer avancerad men även mycket beprövad.
Sen är det ju inte så väldigt annorlunda, istället för en gnista så sprutas bränslet in vid exakt tid.

Segare start?

Aldrig på nån av mina bilar de senaste 15 åren haft ett enda problem på den fronten.

Utsläpp?

En diesel är miljövänligare än en bensinare men mer cancerogen för oss människor. Tvärtom då för bensinaren, snällare mot människan, elakare mot miljön.

Jag tycker diesel är bättre, därför har jag beställt en sådan.

Tycker ni om bensinaren bättre så köp givetvis den men provkör båda!!
av perhall
Kraftutvecklingen är generellt mer ojämn i en diesel. Har sällan upplevt undantag från den regeln. tappar kraft före växling, kommer inte igång efter etc. Typexempel: Volvos femcylindriga D5.

Jag har ju mest kört Volvo, BMW och Audi. Alla tre märken är klart tystare i fart med bensinmotor (om vi jämför 4-cyl-4-cyl, 5-cyl-5-cyl och 6-cyl-6-cyl). Undantag första generationen Touareg vars bensinmotor fick jobbar hårt uppe i fart och lät ansträngd. BMW X5 3,0d vs 3,0i (första generationen) lika illa men bensinaren lät skönare, dock varvade den jättemycket....

Det har varit mycket fler dieselmotorer som gått sönder de senaste tio åren är mitt intryck, men borde väl kolla maskinskadestatistik...

Ja, vridet i botten är skönt men det är det också att kunna varva en bensinmotor och att man knappt märker s/s...

Bra att köpa det man gillar...

PH

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]

V90 D3 2019. Har hatt en ukjent lyd som kom fra u[…]

Jag är ny ägare till en V90 CC års[…]