Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Som sagt, jag skymtade dem bara mellan trädtopparna och de var rätt långt borta. Blev förvånad att de flög, och att det var två stycken. När jag var på scoutläger 1979 hade de en uppvisning där de skulle plocka upp en stackare som "ramlat" överbord från en segelbåt. Det som var roligast var att de skulle sätta ner personen i en liten motorbåt under. Han i båten körde med full gas mot luftströmmen, ganska sakta. När han väl kom in till centrum så flög han ut som en kanonkula på andra sidan...

Sedan på flyguppvisningarna 1991 eller 1992 (när Blue angels var på besök) i Tullinge så lyfte de snabbt med en sån där. Höll på att fastna i en trädtopp då de flög för lågt när de vände tillbaka.

I fjällen landade de i bland vid Renfjällsstugan och tog en fika i restaurangen där.
lennarte skrev:
erikn skrev:Är dock inte hundra på att det var flygvapnet. Men troligt då de var två och såg ut att flyga i rote (säger man så?).
Undra om flygvapnet använder sådana längre???
Dom är/var i alla fall väldigt bra till många ibland helt olika saker. En sen natt/tidig morgon vaknade vi (i princip hela byn) av ett väldigt högt fladdrande dån. Var tvungen att gå ut och titta men såg inget, men det dånade väldigt mycket. Plötsligt dök det upp 2 st "bananer" på låg höjd. Dom flög fram ock tillbaka över fälten precis utanför byn. Det var en lokal jordgubbsodlare som hyrt in dom från Säve i Göteborg för att dom skulle flyga över jordgubbsfälten och blanda luften, Det var på väg att bli frost och han hade troligen förlorat hela skörden annars (som många andra gjorde den våren). Det var en mäktig syn att se dom flyga fram och tillbaka över fälten på låg höjd i morrondimman. Har nog inte sett några sedan dess, detta var nog i början på 2000-talet

Mvh
Lennart
Skall man vara petig så var det föregångaren - Boeing Vertol H21 - som var "bananen".
Bild
Maken till ful skapelse överträffas ju bara av Pontiac Aztek.
Vi ha kallat vertolerna "bananer" så länge jag kommer ihåg. Har bott c:a 5 km från numera nerlagda F14 i nästan 60 år så jag har sett en del stridsflyg under åren. Tillbaka till ämnet, skulle till K-Rauta idag och genade över parkeringen på grannfirmorna och såg två verkllga motsatser. Ferrarin brukar stå där så den har jag sett innan, men Morris Minor, Englands gåva till världen.... :lol: det var länge sedan........
IMG_20150926_115819-1.jpg
IMG_20150926_115819-1.jpg (845.16 KiB) Visad 222 gånger
Ursäkta den dåliga bilden, men ägaren kommer gående och I nästa ögonblick är den borta

Mvh
Lennart
Morris Minor... jag hade en 2-dörrars '54. Motorn var helrenoverad när jag köpte den och troligen lite uppskrämd (dubbla SU), den gick verkligen som en dröm, och osynkad etta var nåt man vande sig vid. Hade den många år och den gav mycket bil för lite pengar, väldigt lite trassel, ingen dålig bil alls.
Inga bilder tyvärr, men igår såg man en orange SAAB V4 och tidigare idag även en röd Amazon.
Båda såg på det håll jag var ut att vara i bra skick

Var även ut i garaget idag och såg en 780, fast jag erkänner att det är fusk för denna tråd :)
Hittade denna vid färjeläget på Ærø (Äro) i Danmark idag. Farsgubbens drömbil just nu :)
Bilagor
IMG_8008.JPG
IMG_8008.JPG (126.18 KiB) Visad 231 gånger
Lucif3r skrev:Fifan, en gammal bubbla :D Det var väldigt längesedan man såg.
En bekant till min granne har dock en 'folkabuss' som också är rätt ovanliga idag, men den är väl inte direkt i något superskick.
Bubbla, en Morris Minor, eller har jag missat att de med kallas bubbla?

Fanns en hel del rullandes gamla folkbilar på den ön, spännande
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]