Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PärM
Hur orolig ska man vara för (1) att Volvo fuskat med utsläppstester på samma sätt som VW och (2) att dieseln drastiskt förlorar mark och andrahandsvärdet på en ny D5 sjunker hastigt?
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Jag är orolig för båda. Dock ska man ha i minnet att Volvo inte säljer några dieselbilar i USA just med anledning av kraven när det gäller NOx-utsläppen.

Såg just ett avsnitt där Carbuyer testade XC90 mot nya Q7 och Q7 ansågs överlägsen i det mesta utom designen. Frågan är vad som händer med imagen och försäljningen för Q7 nu. Audi tillhör ju familjen?

/Henry
av perhall
Jag skulle alla dar i veckan köpt en bensinare. Finns ingen fördel med diesel mer än lägre förbrukning, tycker jag. Att jag köpte Audin med diesel är för att de lagt kampanjerna så att bensin kostar +100 000.../PH
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Trodde aldrig att jag själv skulle börja fundera i bensinbanor igen men nu är jag där. T6 är go'!

När det gälle VEA D5 i XC90 så måste nog Volvo vässa den lite inte bara genom Polestar utan generellt. I flera tester är den svagast och testförarna bedömer andra motorer som bättre. Audis V6 är ju nästan snålare dessutom. I dessa dagar kan man iofs undra hur det ser ut med NOx-utsläppen även för denna motor.

Någon som vet när Polestar för D5 kommer?

/Henry
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det är ingen fara på taket. Det här kommer snart vara glömt. Jag vet inte vad som skulle kunna hota dieseln annat än radikalt högre pris på bränslet eller någon straffskatt. Det klart, det har ju alltid funnits dieselhatande politiker i Sverige och de har väl stärkt sin position nu.
av valln
perhall skrev:Jag skulle alla dar i veckan köpt en bensinare. Finns ingen fördel med diesel mer än lägre förbrukning, tycker jag. Att jag köpte Audin med diesel är för att de lagt kampanjerna så att bensin kostar +100 000.../PH
Det här har ju bl.a. du och jag förstått och proklamerat för länge på forumet.
Ytterliggare nackdelar med diesel är att du använder dieseln som behövs till lastbilar mm, där diesel är ända rimliga alternativet.
Nästa nackdel har jag läst här på forumet, dieselmotorn har en annan förbränningsteknik som gör att motorn sliter mer på generatorer mm.
Fördelen med diesel är att när man kör med släp eller riktigt hårt med bilen drar motorn mindre bränsle än bensinare, som ökar kraftigt i förbrukning vid hård körning.
av Hyted
valln skrev:
perhall skrev:Jag skulle alla dar i veckan köpt en bensinare. Finns ingen fördel med diesel mer än lägre förbrukning, tycker jag. Att jag köpte Audin med diesel är för att de lagt kampanjerna så att bensin kostar +100 000.../PH
Det här har ju bl.a. du och jag förstått och proklamerat för länge på forumet.
Ytterliggare nackdelar med diesel är att du använder dieseln som behövs till lastbilar mm, där diesel är ända rimliga alternativet.
Nästa nackdel har jag läst här på forumet, dieselmotorn har en annan förbränningsteknik som gör att motorn sliter mer på generatorer mm.
Fördelen med diesel är att när man kör med släp eller riktigt hårt med bilen drar motorn mindre bränsle än bensinare, som ökar kraftigt i förbrukning vid hård körning.
2 frågor på det.

Vad tror du bensinen kommer ifrån?

Hur skulle förbränningstekniken kunna påverka generatorn?
av valln
När man raffinerar olja finns det olika fraktioner av diesel, fotogen och bensin mm. Tillgång och efterfrågan och opec styr sedan.
Näst fråga minns jag inte riktigt detaljerna på men bensinen antänds av gnista och diesel av tryck. Av detta bör det nog var rimligt att rörelsemönstret på vevaxeln är annorlunda och den drivar generatorn via kilrem.
Användarvisningsbild
av SvenB
valln skrev: Ytterliggare nackdelar med diesel är att du använder dieseln som behövs till lastbilar mm, där diesel är ända rimliga alternativet.
Hur skall det kunna vara nackdel för föraren av en personbil med dieselmotor. Det finns bensinhatare, etanolhatare och dieselhatare. Det kallas valfrihet vilket hatat bränsle man väljer. Enligt ditt resonemang skulle elbilar ta "drivmedlet" från tåget, där är ju elström det enda rimliga alternativet. :D

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]

V90 D3 2019. Har hatt en ukjent lyd som kom fra u[…]

Jag är ny ägare till en V90 CC års[…]