...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
Körde sista etappen på en mc-semester, Lichtenstein - hem, med stopp bara för bensin+mat och ett par färjor. Höll på i 29 timmar.
Man var ganska seg i skallen de sista timmarna. Ungefär: -hmm, jag har visst drivit ut på mittlinjen..... verkar som jag möter bilar också..... borde kanske hålla mer till höger....... jaa, okej, då gör jag det.
av OC-RA
Jag har gjort mycket korkade saker men en av dom mest minnes värda är nog i mitten på sjuttiotalet när jag åkte moppe. Jag hade en Clipper med det mesta i trimväg och var på väg från vårt sommarställe i strömsfors ca 2 mil från Norrköping. Jag åkte utmed bråviken då jag blev omkörd ovh stoppad av en ensam polis. Han tittade lite på moppen och sa att jag skulle ta bort trimmet och leda moppen in till Norrköping, för säkerhetsskull snodde han tändstiftet. Alla som har haft en clipper vet att det sitter en liten väska bakpå sadeln, där hade jag ett extra stift som jag skruvade dit. Ca 5km senare stoppar samma polis mig en gång till, nu måttligt glad , nu tog han stiftet och kastar ut det i bråviken. Jag ledde då moppen till ett samhälle som heter Åby , där jag köpte ett nytt stift. Precis innan jag kom in till Norrköping möter jag samma polis ytterligare en gång
men nu orkar han inte stanna , han bara höter med näven och flinar. Där är ett bevis för att envishet belönas. :lol:
av S60AWD2.5T
OC-RA skrev:Jag har gjort mycket korkade saker men en av dom mest minnes värda är nog i mitten på sjuttiotalet när jag åkte moppe. Jag hade en Clipper med det mesta i trimväg och var på väg från vårt sommarställe i strömsfors ca 2 mil från Norrköping. Jag åkte utmed bråviken då jag blev omkörd ovh stoppad av en ensam polis. Han tittade lite på moppen och sa att jag skulle ta bort trimmet och leda moppen in till Norrköping, för säkerhetsskull snodde han tändstiftet. Alla som har haft en clipper vet att det sitter en liten väska bakpå sadeln, där hade jag ett extra stift som jag skruvade dit. Ca 5km senare stoppar samma polis mig en gång till, nu måttligt glad , nu tog han stiftet och kastar ut det i bråviken. Jag ledde då moppen till ett samhälle som heter Åby , där jag köpte ett nytt stift. Precis innan jag kom in till Norrköping möter jag samma polis ytterligare en gång
men nu orkar han inte stanna , han bara höter med näven och flinar. Där är ett bevis för att envishet belönas. :lol:
Haha.. ja endel tigger om det.
Det där var ju inte ens tur det var fanken tjänstefel :lol:
Användarvisningsbild
av C.W.
Gjorde nog inte vidare första intryck på svärfar tror jag.
Det var nämligen så att jag och min blivande fru skulle besöka svärföräldrarna första gången kring Julen 81.
Det var ju riktiga vintrar på den tiden med massor av snö.
Nu är det så att de bor i en liten by i Norrland vid världens ände.
Man måste åka några mil på en smal 'skogsväg' från huvudvägen och det var ju som sagt mycket snö.
Nåväl, mitt i natten hade det blivit ochså och resan från Stockholm hade tagit en 8-9 timmar i gamla bilen.
Sista biten till gården är smal..jag menar smal! (Typ om två sparkar möts måste den ena backa).
Vad jag inte visste då men snart blev varse var att på bägge sidorna av vägen finns det krondiken! och dem var naturligtvis översnöade! :cry:
Så kort sagt..vägen svängde upp till gården...men det gjorde inte jag. :o
Det var bara att bita i sura äpplet och knacka på hos svärfar och förklara 'att jo vi kom med bil men den råkar ligga i diket 500 meter längre ned. Ja tack snälla svärfar, det vore jättebra om du kunde starta traktorn och dra upp bilen'
Användarvisningsbild
av Bosa
Lånade ut min bil till min dåvarande chef så han kunde hämta käk till oss andra, slutade med att 945:an fick sig en SAAB i höger bakdörr samt skärm.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hade 140:n på min bild på den tiden, 2,1 L, K-kam, dubbla SU, M46 och stort och dåligt avgasrör. Var på väg hem en kväll, och när jag svängde ut på en 70-väg fick jag lite hjärnsläpp och gav fullt. Hade precis varvat ut bra på 4:an och tryckt i överväxeln, tittade inte på mätaren men jag gissar att jag hade 140 eller så. Då fick jag se en röd lampa bakom en krök, poliskontroll! Gled förbi med låsta hjul och fick backa tillbaka in på fickan.
Polisen var inte så nöjd...
Som tur var var stod de och kollade hastighet åt andra hållet, och hann inte springa över vägen med lasern så jag klarade mig med 300:- för bältet.

Men det kändes ganska dumt...
Användarvisningsbild
av Qaskiz
Sparkz skrev:Hade 140:n på min bild på den tiden, 2,1 L, K-kam, dubbla SU, M46 och stort och dåligt avgasrör. Var på väg hem en kväll, och när jag svängde ut på en 70-väg fick jag lite hjärnsläpp och gav fullt. Hade precis varvat ut bra på 4:an och tryckt i överväxeln, tittade inte på mätaren men jag gissar att jag hade 140 eller så. Då fick jag se en röd lampa bakom en krök, poliskontroll! Gled förbi med låsta hjul och fick backa tillbaka in på fickan.
Polisen var inte så nöjd...
Som tur var var stod de och kollade hastighet åt andra hållet, och hann inte springa över vägen med lasern så jag klarade mig med 300:- för bältet.

Men det kändes ganska dumt...
haha, fy fan va pinsamt!
Användarvisningsbild
av eldaria
Har inte haft körkort länge nog att har gjort dumheter med bilen, :) men körde scooter förut.
Den typen som lagligt kan köra 45km/t.

Första dumheten är enda gången jag någonsin har kört efter att ha druckit.
Skulle till middag ute på stan med firmat och tog scootern.
Mycket mat och sen kom det Tequila på bordet, vet inte hur många jag drack, men att åka hem (15km genom stan) var et äventyr, körde typ 5km/t med bägge ben ute, vinglande fram och tilbaka, rent under att jag kom hem, höll på att trilla flera gånger, och helsikens tur med, ingen polis såg mig.

Sen en annan gång så råkade jag ta fel väg och kom in på en enspårig väg utan nödspår med mittenräcke.
Jag var inte popular, när jag körde 45km/t på en 100km/t väg.
Och det var väldigt långt innan nästa avfart.
Användarvisningsbild
av sprayblob
....det pinsammaste ögonblicken i i trafiken?

Det måste väl ha varit en mkt tidig morgon på E4:an Luleå - Piteå..våren 2003 nånting.....mitträcke och soligt värre...inte en bil i syne...jag låg o kuskade på som vanligt i zombie-mode på väg till jobbet.
Allt i en lagstadgad hastighet av 110 km/h....*inge mer eller mindre...*
så komemr jag upp bakom en Volvo V70...vit och grann...solfilm o xtraljus...la ut blinkers och körde om lite försiktigt bara.....så kommer ett backkrön och jag låter stressfläkten i min SAAB 9000 CS 2.3 T jobba på "lite" för att se om den funkade som den skulle....och det gjorde den...*Swoooooooosssscchh!*.....dammade förbi Volvon och den försvann bara där i bakrutan....blev som en liten prick liksom..
vettefan hur mkt jag var upp i men...minst 160 km/h +/-
så jag lallar på där i marschfart....saktar ner lite...och plötsligt så kommer den där vita bilen tillbaka... :-)
Allt närmare...nääääääärmare..å närmare...*gulp!*
tittar bakåt igen..och mkt riktigt......då flashar det nå ljus i grillen ..rött och blått... *åååååååh.....näää...var min första tanke*
"-Farbror Blå har tagit mig...."
sådär fick man som man förtjänade.....fick 1 månads indragen styrlapp...samt dryga böter....
av Daddan
Det dummaste som jag åkt dit för då.

Det är enorma köer denna lördag på skeppsbron från slussen mot gamla stan och kungsan. (Ni som varit i Stockholm vet hur enorma köer tär på tålamodet. Prova det ihop med ont om tid och en gravid vrålhungrig fru som sällskap...)

Förbjuden vänstersväng mot munkbron så slapp jag alla köer...
I backspegeln ser jag en blåvit bil med lampor på taket. Stod typ 5 bilar bakom.
Jag kör en bit och hinner tänka "De är på väg till något viktigt för jag ser dem int... Jo fan där e dom i backspegeln."
Kör en bit till med farbror blå bakom. Sniglar fram typ. Men de stoppar mig kanske inte. Blåljus på. Stannar mellan gamla stan och vasagatan.

Pratade fint med polisen som kollat upp bilen och tittat på kortet.
Polisen: De har höjt böterna för föbjuden vänstersväng till sjuka belopp".
Jag: Jag kommer med en lam ursäkt om att jag inte hittar så bra. Frugan börjar grina (gravida och känslor...).
Polisen: "Du verkar ångerfull"
Jag "Ja, jag blev stressad av frugan som var hungrig och hittar inte så bra"
Han säger tillslut "Nu tycker jag att du tar de pengarna för böterna och tar frugan på en riktigt bra restaurang istället och så gör du inte om det här. Ok?"
Jag kunde absolut tänka mig att gå med på det...

Jag slapp alltså undan med tillsägelse :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Jag har en V40 D3 -17. Årsskatten på d[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]

En ganska vanlig 245:as liv

För några veckor sedan körde jag b[…]