Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kör en V40 T5 Polestar MY16. Den är allt annat än seg! :wink:

Har även en XC90 D5 Inscription. Den går väldigt mjukt och fint. Lådan växlar perfekt. Gången är helt linjär, så det blir aldrig någon "turbokick". Prestandan är det inget fel på heller, den rör på sig ganska bra när man trycker på. Men givetvis är det aldrig fel med mer effekt! :) Den blir duktigt avhängd av min V40 T5 P! :wink:
Användarvisningsbild
av Jefe
Jag kanske fick fel spis i min vid monteringen då alla verkar mer än
nöjda med sina T5´or.
Kanske en T3 motor som sitter i min bil :-)

Huvudsaken att ni är nöjda med era bilar själv kommer jag inte att
köpa en Volvo med vea motor nästa gång.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Jefe skrev:Jag kanske fick fel spis i min vid monteringen då alla verkar mer än
nöjda med sina T5´or.
Kanske en T3 motor som sitter i min bil :-)

Huvudsaken att ni är nöjda med era bilar själv kommer jag inte att
köpa en Volvo med vea motor nästa gång.
då får du nog byta märke för motor serien är just vea framöver :)
Användarvisningsbild
av Rillee
Provkörde du inte innan du la beställningen?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det beror väl på vad man har för förväntningar? Jag tror inte att min V40 T5 ska gå eller låta som en BMW M6 :wink:

Den gör 0-100 på 6 sekunder, växlar snabbt och grym gasrespons. Det är jag väldigt nöjd med! :D

Till TS så tror jag att du blir nöjd med vad du än väljer. D5 blir ju väldigt rask i en mindre bil än XC90!
Användarvisningsbild
av Jefe
Klart jag provkörde men tydligen inte nog mycket.

Det är inget fel på bilen men tycker att motorn är lite för klen för
sina siffror. Men det är väl så att det är en bättre känsla i stora motorer
än i hårt trimmade småmotorer.

Du har rätt LazerHawke efter mer än tio år i Volvo så blir det nog ett annat märke nästa gång
vilket är tråkigt då jag verkligen trivs i Volvo.
Användarvisningsbild
av Strebern
hjulis skrev:Kul, tack för input!

...

Däremot skulle du gärna kunna få utveckla att T6 är lik T5 i karaktären för det låter sådär efter hur jag och Tobbe the Destroyer upplevde T5'an. ?:-/

...!
T5:an jag var ute med (i V70) var definitivt inte trött och lät aldrig ansträngd, den gav fullt ös direkt och lät finfint, nu kommer jag inte ihåg om den tappade orken närmare maxvarv, men så brukar det vara med bilar där man inte önskar ketchupeffekt, en liten mindre snurra hela enkelt som inte orkar andas fullt upp till rödstrecket.

Dock ritade den lakrits hur jag än gjort upp till 50++ km/h, och sen öste den bara vidare när den fick grepp (och V70 är väl tyngre än V60?), så att den var tråkig eller tappade orken innan växlingarna är inget jag kommer ihåg.

Skillnaden mot T6:an är väl att T6 den har en kompressor som jobbar upp till 3500 varv, sedan tar turbon över, och jag antar att turbon på något vis är större/annorlunda än T5:ans, så den ska uppnå maxeffekt 306 hk.
Det finns ett litet tapp i acceleration på T6:an när den närmar sig rödstrecket, och när den slår i nästa växel (för den slår i den) så rycker bilen till och drar lite hårdare, dvs rätt kul när han växlar då man väntar på nästa växel hela tiden, man vill liksom att den ska växla upp.

Ljudet på T6:an skulle jag säga är lite mer morrigt än på min gamla 2,5FT, ljudet är rätt dovt på låga varv, det låter inte som en KIA-fyra om vi säger så...

Om man tittar på T6:ans pris kontra T5:an, tänk på att man får summumpaketet på köpet i T6:ans pris, så priserna är inte direkt jämförbara, man får mer för pengarna på T6:an än bara en kompressor
Användarvisningsbild
av Krollspell
Jefe skrev:Jag tycker inte att ljudnivån på T5 vea motorn är speciellt låg när man pressar den.
Vid lugn körning hörs den knappt men så fort du trycker på så hörs den gott och väl.
Och det är inget roligt motorljud direkt.

Det hade varit guld om Volvo hade haft en större motor kvar att välja på
då skulle man nog ha fler spekulanter på sina bilmodeller.

Det är inte så kul att köpa bilar från 400K och uppåt med trimmade fyror.
Absolut inte premium.
Håller helt med Dig :(
av Mrmuscle
Har som sagt en t6 vea. Jag hörde tidigare att någon
Sa att den var nervös!? Har man den i driveläge kan
Man köra hur lugnt som helst. sportläget så drar de relativt
Mycket hela tiden men inte så ratten drar åt
Olika håll upplever jag ej. Märker att den är strypt
0-70 ca men sedan drar den ordentligt till 200 ca.

70-80 och sen plattan i botten i sportläget så är det
Sjukt skönt drag och ljud tycker jag.

Angående ryckighet i ratten kanske det beror på
Servo, chassie, hjul mm.
Har själv 19 Tum och tycker det går utmärkt :)
av hjulis
Nice, tack för alla svar och kommentarer.

Blir en T6 helt enkelt. Mest för att testa något annat plus att det låter som en rolig karaktär på motor. Visst, 4WD hade nog varit optimalt för att inte få så mycket torque steer mm men kan inte tänka mig att det är så mkt sämre än i min D5'a och den står jag ut med.

Hadé gott; jag återkommer väl om cirkus 15 veckor med en kommentar :)
D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]