Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
rejsbo skrev: Lite bökigt att pilla loss grillen, men det går.
Jag har nu beställt grejer från VVME som borde komma under nästa vecka. Jag tänkte då montera ballasterna bakom grillen och undrar om det finns någon dokumentation om hur jag kommer åt det där? Kan man lossa täckplåten som sitter bakom grillen i motorrummet? Tips mottages tacksamt.

Mvh

Pontus
av Sharkbait
Bumpar tråd.

Vad kan man använda för skruv att fästa extraljus fästet som man sätter bakom regplåten?

På en Volvo V70 -07 så är original distanserna ca 63,5 mm. Det innebär att man behöver en självborrande skruv som är 70/75 mm för att komma in till balken. Självborrande montage skruv 75 mm vore perfekt men svår att hitta.
Användarvisningsbild
av ER
Köp rostfri skruv/maskinbult med 6-kantskalle. Borra upp hålen i plåtfästet med 10mm borr och borra 8.5mm i krockbalken och gänga upp det med M10. Allt annat blir bara pannkaka och inte ens detta är garanti att det blir stabilt nog. Alt var smartare och köp kopian av qpax från tex vool som kostar under hälften men bra nog att fungera ljusår bättre än smäcket för nummerplåten. Att bara skruva i plasten är recept 1-0-1 för flaxande ljus och behov av stag för att det skenbart skall se stabilt ut men flaxa lika mycket som fågel Fenix och förr eller senare slita sönder skruvhålen så skräpet ramlar av trotts 1000 skruvar. Ett uselt fäste kan aldrig bli bra när grunden inte är stabilt nog och stag är bara tecken på instabilitet då jag kan ha 6kg tunga LC90 utan stag och utan att det flaxar då fästet är stabilt som berget.
av Sharkbait
ER skrev:Köp rostfri skruv/maskinbult med 6-kantskalle. Borra upp hålen i plåtfästet med 10mm borr och borra 8.5mm i krockbalken och gänga upp det med M10. Allt annat blir bara pannkaka och inte ens detta är garanti att det blir stabilt nog. Alt var smartare och köp kopian av qpax från tex vool som kostar under hälften men bra nog att fungera ljusår bättre än smäcket för nummerplåten. Att bara skruva i plasten är recept 1-0-1 för flaxande ljus och behov av stag för att det skenbart skall se stabilt ut men flaxa lika mycket som fågel Fenix och förr eller senare slita sönder skruvhålen så skräpet ramlar av trotts 1000 skruvar. Ett uselt fäste kan aldrig bli bra när grunden inte är stabilt nog och stag är bara tecken på instabilitet då jag kan ha 6kg tunga LC90 utan stag och utan att det flaxar då fästet är stabilt som berget.

Att skruva enbart i plasten är totalt uteslutet.

Lämplig skruv hittade jag inte så alternativet att gänga i balken kan vara ngt. Får testa hur det blir.

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]