Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Backade i morse mot en parkeringsplats, vilken egentligen bara ser ut som en stor grusplan, och går då rakt på en rejäl sten med en stolpe i mitten. Stolpen doldes av D-stolpen i bilen och den blå P-skylten som satt längst upp på stolpen (kanske två meter upp i luften?) syntes heller inte eftersom den befann sig ovanför bilens tak. Det konstiga är att mina backsensorer inte gav minsta ljud ifrån sig, inte förrän jag i princip redan hade backat rakt igenom hela stenen... :)

Skärmen bak fick sig en rejäl reva, kanske en decimeter i bredd, och ena avgaspipan trycktes in med några centimeter.

Så, nu väntar väl då en saftig faktura i form av självrisk på allt mellan tre och X tusen kronor när jag väl får skadan åtgärdad. Nu är då min fundering... självklart är det ju mitt ansvar som förare att se till att jag inte drar bilen rakt in i närmsta bergvägg eller liknande, men kan det finnas några som helst förmildrande omständigheter där Volvo eventuellt kan tänkas ta ansvar för att elektroniken i bilen faktiskt fungerar, även om det ju är enormt svårt att bevisa att backsensorn inte fungerade? Nu är det ju så att den faktiskt INTE fungerar, men det kan man ju lika gärna hävda inträffade vid själva krocken, även om just området kring sensorn är oskatt...

Sen funderar jag även på, när man ställer upp en stolpe på en öppen plats - bör inte denna märkas upp så att man inte kör rakt in i den? Kan det vara så att man kan gå på kommunen och be dem om någon slags ersättning för att den enorma stenen var väldigt svår att upptäcka, om inte rentav omöjlig att upptäcka vid backning?

Givetvis är jag ju fullt medveten om att jag som bilist själv har ansvar för att inte köra sönder saker och ting, men vad jag minns så kan man ju t.ex. om det finns hål i marken som man kör i och skadar bilen, så kan man kräva ersättning från kommunen(trafikverket?).

Ville egentligen bara höra mig för om någon annan varit med om någon liknande situation... försöker bara dämpa min ångest inför självrisken som tillkommer för att få lagat en enligt mig egentligen pytteliten skada som ju faktiskt inte inkräktar något på bilens körduglighet :D

Ber om ursäkt för eventuell oläsbarhet i meddelandet, jag har precis börjat smälta idiotin i det inträffade och är lite skakis :)

Tacksam för svar!

//dev
Jag tvivlar på att Volvo tar på sig något. Om de gör det är det av ren välvilja, för de brukar friskriva sig från att det finns saker som sensorerna inte ser osv. Jag hade dottern dunka i en sten med min bil, men det visade sig ju vara hennes mor som satt ner den störande ljudnivån från sensorn fram (jag har i båda ändar). Så då får man ju skylla sig själv. Tacknämligt nog var det trångt, så hon tog det väldigt försiktigt. Skadan inskränkte sig till en knappt synlig reva i den svarta plasten (ibland är det bra med XC70).

Ibland går det att få väghållaren att ta ansvar, men de brukar vara rätt hårdfjällade, de också.
Tråkigt detta!
Det finns dock ganska många typer av följdfel som, om bilfabrikanter ersatte fullt ut,snart skulle driva även andra tillverkare än Volkswagen i konkurs. Jag känner igen situationen, tar emot att gå till återförsäljaren och säga till för det låter som att man har hittat på...
Per
Som sagt... bara att hosta upp till självrisken.

VARNING
Parkeringshjälpen kan aldrig ersätta det ansvar som föraren själv har vid parkering.
Sensorerna har döda vinklar där hinder inte kan upptäckas.
Var uppmärksam på t.ex. människor eller djur som befinner sig nära bilen.

Är ju ganska tydligt skrivet i instruktionsboken.
Men du ska iaf ha sensorn utbytt på garanti om detta fall gäller din V70II MY16.

Självfallet har de friskrivit sig men ett domslut kan ändra på det, dock knappas i detta fallet.
sthlm skrev:Om det varit ditt barn som blivit påbackat hade du nöjt dig med förklaringen från föraren att "det pep inte"?
Alla såna här "tillbehör" typ antisladd, backkameror, backsensorer osv är ju bara komplement. Det är ju bilföraren som kör bilen. Dålig förklaring av mig men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
helgonet1 skrev:
sthlm skrev:Om det varit ditt barn som blivit påbackat hade du nöjt dig med förklaringen från föraren att "det pep inte"?
Alla såna här "tillbehör" typ antisladd, backkameror, backsensorer osv är ju bara komplement. Det är ju bilföraren som kör bilen. Dålig förklaring av mig men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
Är helt med dig :-)-)

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]