NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av burton666
Hej jag fick underkänt på besiktningen pga. glapp i spindelled. Men hur svårt är det att byta bara spindelleden? Den är ju väldigt billig med jag har läst på lite olika forum där många rekomenderar att byta hela länkarmen då det är mycket lättare. Nu är jag student så jag vill ju helst komma så billigt undan som möjligt och då låter en utgift på några 100:lappar bättre än att lägga ut 1500+ kr för hela länkarmen.

Jag har även läst att en del anser att det är ett måste att göra en 4-hjuls inställning efteråt. Hur är det med detta? och om det måste göras kan tex. däckia göra detta eller måste man åka in på verkstad?
av burton666
Jag provade att slipa bort nitarna från undersidan men har stora problem att få bort dom ändå. Spelar det någon roll vilket "huvud" som slipas bort? är det lättare att kapa skallen på ovan sidan och banka dom nedåt?

Och behöver man plock ner några fler prylar? jag skruvade bort bromsoket men behöver jag plocka av hela länkarmen med?
Du får nog ta loss länkarmen så du kommer åt att knacka bättre. Vet inte om det går att borra ur nitarna, kanske metallen för för hård? Du ser väl hur hårt han får kämpa i YT videon, det lär du alrig klara med länkarmen kvar i bilen :wink:
av burton666
Jag lyckades till slut att få bort den gamla spindelleden genom att slipa och borra bort nitarna. Jag satt dit den nya och drog åt bultarna. Men när jag skulle dra åt den stora bulten på spindelleden så går det åt helvete. Jag är tvungen att sätta en insex bits i jängstången för att hålla I mot, annars snurrar allt när jag drar åt bulten. Men jag kan inte dra åt bulten riktigt, då insex bitsen tar I mot i någon pryl som sitter över när jag nästan dragit åt bulten helt. Om jag skippar bitsen och försöker hålla greppa runt jängorna med en polygrip så antar jag att jängorna blir förstörda.

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]

Hej, Någon som bytt bromsklossar bak sjä[…]

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]