Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av palmqvist
EjS skrev:
palmqvist skrev:Vi har haft britax (VOLVO) på alla våra stolar till barnen, nu sitter 16 månaders tjejen i en BRITAX MULTITECH bak och min kolega på ca 1.98 gnäller lite när han skall in i passagerar sätet (betydligt mera gnäll när 4 vuxna skall in i hans BMW 330) , till 4åringen har vi en framåtvänd KIDFIX II XP SICT.

I V50n är det betydligt trängre med samma stolskombination, tur att de växer så man snart kan slänga ut stolarna :)
Har präcis samma stolar. Funkar bra, känns bra för de vuxna - men hållar med om att platsen höger fram blir trång om man sittar en vuxen man på 2 m där.
Det är jädrigt trångt o trycka ner en vuxen på mittplatsen bak, behövs knappt säkerhetsbälte så inkilad man blir :)
Användarvisningsbild
av Statsminister
En fråga på ämnet! Jag beställde min nya xc70 med infällning barnstolar i baksätet. Någon som har erfarenhet av dessa? Är det bara en nödlösning när man glömt en riktig stol eller är det ett bra alternativ? Från vilken ålder kan man börja nyttja dom!? Har aldrig sett dom irl...
av Goblin
En funktion på Volvo som jag uppskattar mycket är de fabriksmonterade öglorna nere vid golvet bak så man lätt kan förankra bakåtvända stolar. Finns säkert hos andra bilmärken också, men inget jag har sett...
av Verdi
Goblin skrev:En funktion på Volvo som jag uppskattar mycket är de fabriksmonterade öglorna nere vid golvet bak så man lätt kan förankra bakåtvända stolar. Finns säkert hos andra bilmärken också, men inget jag har sett...
Tror inte det är så vanligt. Helt enkelt av den enkla anledningen att bakåtvända stolar inte är så vanliga i andra länder.
av mattish
Verdi skrev:
Goblin skrev:En funktion på Volvo som jag uppskattar mycket är de fabriksmonterade öglorna nere vid golvet bak så man lätt kan förankra bakåtvända stolar. Finns säkert hos andra bilmärken också, men inget jag har sett...
Tror inte det är så vanligt. Helt enkelt av den enkla anledningen att bakåtvända stolar inte är så vanliga i andra länder.
Även fram har ju volvo öglor. Bak är det ju enkelt att montera om det fattas, mycket värre fram..

Sen är det ju så att om man köper en ISOfix så behöver man inte öglorna till alla stolar.
av jpennerb
Statsminister skrev:En fråga på ämnet! Jag beställde min nya xc70 med infällning barnstolar i baksätet. Någon som har erfarenhet av dessa? Är det bara en nödlösning när man glömt en riktig stol eller är det ett bra alternativ? Från vilken ålder kan man börja nyttja dom!? Har aldrig sett dom irl...
Vi har inbyggda bälteskuddar i vår V70 och där får grabben på snart 5år sitta. Han tycker det funkar kanon och han kan fixa både bälte och dörren helt själv. Väldigt smidigt när man ska åka någon mer vuxen utan barn, bara enkelt fälla ner kudden. När vi åker längre resor så slänger vi in en riktig barnstol så han enklare kan sova med stöd för nacken.

En stor fördel är att en vuxen har riktigt bra med plats och kan enkelt hoppa in i mitten då kudden tar lite plats i sidled. Dottern på 3år sitter i baksätet i bakåtvänd barnstol på passagerarsidan. Nu till helgen väntas ytterligare tillökning så det blir att placera bebisen fram med föraren eller flytta grabben till passagerarstolen, vilken lösning skulle ni föredra?
av Alexas
Vi köpte som sagt Britax Max-Way och jag hade inga problem med att sitta i förarstolen när den va bakom (190 cm lång). Grabben sitter bra i den också.
av Jäverhammar
Daniel73 skrev:
Min Mondeo 2006 var större bak även den, inte mycket plats kvar på passagerar fram med en cosmo s bakvänd stol bakom.
Den stolen är dock en riktigt stor kluns! Hade varit en sak om utrymmet den tar upp kommer barnet till god men den där är bara stor utvändigt!
Användarvisningsbild
av palmqvist
jpennerb skrev:
Statsminister skrev:En fråga på ämnet! Jag beställde min nya xc70 med infällning barnstolar i baksätet. Någon som har erfarenhet av dessa? Är det bara en nödlösning när man glömt en riktig stol eller är det ett bra alternativ? Från vilken ålder kan man börja nyttja dom!? Har aldrig sett dom irl...
Vi har inbyggda bälteskuddar i vår V70 och där får grabben på snart 5år sitta. Han tycker det funkar kanon och han kan fixa både bälte och dörren helt själv. Väldigt smidigt när man ska åka någon mer vuxen utan barn, bara enkelt fälla ner kudden. När vi åker längre resor så slänger vi in en riktig barnstol så han enklare kan sova med stöd för nacken.

En stor fördel är att en vuxen har riktigt bra med plats och kan enkelt hoppa in i mitten då kudden tar lite plats i sidled. Dottern på 3år sitter i baksätet i bakåtvänd barnstol på passagerarsidan. Nu till helgen väntas ytterligare tillökning så det blir att placera bebisen fram med föraren eller flytta grabben till passagerarstolen, vilken lösning skulle ni föredra?
Tror det är bäst med minstingen i fram, men snart kan ju store killen sitta bra fram

Tror det skall finnas nått tillbehör till den inbyggda barnsäker med nackstöd etc

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]