Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wizzman
Jag tror det blir bra med nya bromsskivor. Jag har köpt en del billiga bromsskivor - främst snorbilligt från tyskland, men även från svenska lågpriskedjor - och erfarenheten är att de ofta slår sig efter kort tid, och att det inte hjälper mer än en månad eller två att svarva dem. Även om jag inte märkt av det lika påtagligt som du så tycker jag nog att en vibration ofta blir kraftigare ju varmare bromsarna blir.

Numera köper jag bara kvalitetsskivor - fortfarande billigt från tyskland, men kända märken som Zimmermann, Brembo, ATE. Sedan dess har jag inte haft några problem.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Kikade runt lite nu på nätet efter delar, om man nu skulle beställa istället för att köpa originaldelar.
http://www.autoteilemann.de hittade jag keramiska bromsklossar och skivor i komposit, men de var ju lite dyrare så klart ;)
I övrigt hade dom rätt hyggliga priser!

Edit: Någon som vet vad det är för nåt man får om man väljer originaldelar?
Senast redigerad av 1 Hilmer, redigerad totalt 0 gånger.
av nissesvolvo
Jag har ,sedan en tid tillbaka, bytt skivor runt om. Köpte Zimmermann skivor hos Mekster.se. Dom är belagda så där brombeläggen ej tar där rostar det således inte. Jag har inte haft några bekymmer med passform eller något annat heller för den delen. Tycker det är bra bett i dom, så dom kan rekommenderas. Jag köpte org belägg och även backar till handbromsen är org. Ok, både fram och bak är fr Biltema. Alla dessa grejor lirar bra ihop.
Ett litet tips bara....Lycka till :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Well, det finns ju ett sätt att prova om det kylningsproblem... Dra en grövre slang från froten till hjulhuset, vinklat mot skivorna. Det är rätt vanligt att man gör på långlopps banor, ibland monterar man t om vattenkylning, men det är nog liiiite overkill i det här fallet :p
Användarvisningsbild
av Hilmer
Fick monterat nya delar idag, blev Volvo original bromsbelägg runt om.
Men sen fick det va! Dom hade mage att ta nästan 170:- enbart för monteringssatsen till de bakre så det fick räcka med beläggen, vågade inte ens fråga om pris för skivorna...
De främre skivorna blev Biltemas sportiga variant som är slitsade, hålborrade och målade, kan bli spännande att prova hur dessa är.
De bakre skivorna kan hänga med ett tag till, men det var hög tid för ett klossbyte då de höll på att separera från metallen.
Bromsdelarna har bara varit med runt 5000mil och inte speciellt gamla, så det är nog sista gången jag handlar bromsdelar från skruvat till min bil.
Nu har jag ju bara testkört några mil men det är faktiskt redan rätt hyggligt bett i dom även om man inte bromsat så hårt än.
Elektronisk startspärr har hoppa i

har fixat min c30 nu 2,0d där startspärr[…]

Det ska inte klicka i bränsle reläet r[…]

Köra EX90 med släp

Testade fråga chatGTP, och den verkade ge ri[…]

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]