Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Favazza
Tack för tipsen.

Fullt medveten om uppgraderingen till MY14. Betydligt snyggare/modernare både utvändigt och invändigt, men det blir ju en annan peng.
Åter igen, bensinare tror jag på, men kan bli svårt att hitta...
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Det som kan vara värt att tillägga är som i mitt fall: Jag funderade också på en MY13/MY14. Men jag insåg att det var inte gigantisk skillnad i pris upp till en ny. Det man måste ta i beräkningen är också nybilsgaranti och halvering av försäkring. Alla potentiella utgifter per månad. Det gjorde att jag till slut bestämde mig för att köpa en helt ny. Då jämförde jag dock begagnatpriser hos handlare eftersom jag inte vågar lägga ut över 200 000 på en bil från privatperson som inte har någon slags garanti att allt är hyfsat hundra.
av Favazza
Nej, det blir handlare här också.

Men vi anser det vara lite för mycket pengar i månades i x antal år för att köpa nytt. '14 är även den i gränslandet tycker jag....
Måste säga att jag är lite förvånad över hur mycket nytt/nyare det rullar på vägarna. Tjänar folk så in i?! ?:-/
Eller det handlar bara om prioriteringar?!
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Favazza skrev:Nej, det blir handlare här också.

Men vi anser det vara lite för mycket pengar i månades i x antal år för att köpa nytt. '14 är även den i gränslandet tycker jag....
Måste säga att jag är lite förvånad över hur mycket nytt/nyare det rullar på vägarna. Tjänar folk så in i?! ?:-/
Så här tänkte vi: Vi hade en V70 MY09 som vi i princip betalade mer för än vår nuvarande V60.(inkluderat bensinförbrukning/försäkringar/skatt) Vi har vant oss vid en månadskostnad för att ha en bil. Den nya bilen kostar oss inte mer i månaden, men mer över år. Å andra sidan så är det månadskostnaden per månad som är relevant för oss. Vi kommer knappast (om inget oförutsägbart händer) ha kvar bilen om 6 (eller 7år) år när lånet är betalt. Om tre år kanske jag byter igen.

Så här resonerar jag: Är man beredd att ha en bil så pass länge att man kan amortera av hela lånet och kommer ha den i runt 10 år, då är det en annan sak. Då tänker man ju mer långsiktigt. Men i annat fall skulle jag inte satsa på en MY14 utan hellre gå på en ny med allt av vad det innebär med en ny bil.
av Lövet
Favazza skrev:Nej, det blir handlare här också.

Förklaringen får du i inlägget ovan. Man räknar inte vad bilen kostar utan bara hur mycket man lägger i månaden. Blir det för dyrt lägger man krediten på längre tid. Värdeminskningen (som är bilens största kostnad) verkar man i princip strunta att räkna på...
av Favazza
Intressant. Blev ju lite offtopic här.
Men någonstans måste man ju förlora på att sälja den tidigt. Ny kontantinsats ska in etc.
Vår V70 som ska bytas är betald så billigare blir det egentligen inte. Men ska det bytas är det snart dags innan den tappet rent för mycket i värde.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Hmm mja...kontantinsatsen är inte en ytterligare utgift, det är ju en procent på totalpriset. Kontantinsatsen kan man väl oftast betala via den bilen man byter in.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Ett annat alternativ är att privatleasa en bil. Det hade jag som alternativ. Men det skulle bli ca 800 kr/mån mer för oss än att ta det via lån på banken. Är ju lite som du hyr bilen. Efter 3 år lämnar du tillbaka den och kan börja ta cykeln om du vill :) Eller ta ut en ny.
av Lövet
En bil kostar (Inköpspris - Försäljningspris + driftskostnader) / ägandeperiod. Inget annat. Om man betalar på 3 år eller 6 år spelar ingen roll, inte heller om man betalar inköpspriset med kontanter, inbytesbil eller bananer :wink:

Med dagens låga räntor kan privatleasing vara ett sätt att synligagöra en bils kostnader på ett ganska bra sätt utan att det blir nämnvärt dyrare. Dock mindre flexibelt, vad händer exempelvis om du måste avsluta kontraktet i förhand?
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Lövet skrev:En bil kostar (Inköpspris - Försäljningspris + driftskostnader) / ägandeperiod. Inget annat. Om man betalar på 3 år eller 6 år spelar ingen roll, inte heller om man betalar inköpspriset med kontanter, inbytesbil eller bananer :wink:

Med dagens låga räntor kan privatleasing vara ett sätt att synligagöra en bils kostnader på ett ganska bra sätt utan att det blir nämnvärt dyrare. Dock mindre flexibelt, vad händer exempelvis om du måste avsluta kontraktet i förhand?
Helt rätt men när det gäller privatleasing så är sanningen att du betalar inte exakt samma i utgifter per månad som om du tar ett banklån + externa utgifter.

Jag kalkylerade på min V60. Räknade jag ihop Försäkring, skatt, service (199 kr/mån avtal) amortering med exakt samma hopplockade bil i paketväg så blev ändå privatleasingen dyrare. Amorteringen är då i samma takt som värdeminskningen(om man tittar procentuellt på dagens 3 år gamla motsvarande, ca 50%). Eller jämförbar med hur mycket jag betalat på bilen efter 3 år med privatleasing.

Sedan håller jag med dig, händer något efter vägen med privatleasing då blir det riktigt jobbigt att måsta fortsätta tvingas betala. Du kan inte sälja bort den:) Dock fanns det tydligen en försäkring i fall sådant händer, då betalar man ytterligare 200 kr/mån :) Över 3 år så är det 6000: extra.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&a[…]

Men herregud, köp Geparts färdiga fj&aum[…]

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]