Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Micce1980 skrev:Om farsan hade beställt omtapetsering eller om toaletten behövde en översyn så kom hantverkaren ofta när jag var liten i en Ranault 4. En vanlig hantverkarbil som man kunde se varje dag. Idag blir jag glad när jag ser en men det är inte ofta, senast i Nice juni
Jag minns att sotaren hemma och även Anticimex kom i sådana (tror att Anticimex hade skåpvarianten, med en stor silhuett av en lus på sidan). Modellen tillverkades ända in på 90-talet och är ännu ganska vanliga i sydeuropa (såg många i Portugal i somras).
Micce och Hisingspaddan: Jag har en berättelse från 70-talet då dessa Renault 4 fanns. En jobbarkompis berättade att han var nära att köra på en hare en kväll med sin Renault 4. Inom någon sekund fick han tanken att han skulle försöka köra på haren, jo det går att äta harkött. Men det blev inget av det. Haren sprang ifrån honom! :lol:
Renault 4 är en riktig rallybil... Min mor fick en vinter på tidigt 70-tal släpp på alla 4 hjul, gled sidlängs till hjulen mötte bar alsfalt och gjorde då en frivolt. De enda skadorna på bilen var krossad saftblandare på taket (varför hon hadde en orange saftblandare på taket på sin privata bil undrar jag nu över...?).
Jag såg en Volvo 345 GLS idag på E4 utanför Kista, och i lördags såg jag en DAF 66 i centrala Stockholm. Kunde tyvärr inte fotografera eftersom jag själv körde bil.
Bild

Är dock inte hundra på att det var flygvapnet. Men troligt då de var två och såg ut att flyga i rote (säger man så?).

Såg dem på långt håll och bakom trädtopparna. Har inte sett någon på evigheter, när man var yngre såg man dem jämt.
erikn skrev:Är dock inte hundra på att det var flygvapnet. Men troligt då de var två och såg ut att flyga i rote (säger man så?).
Undra om flygvapnet använder sådana längre???
Dom är/var i alla fall väldigt bra till många ibland helt olika saker. En sen natt/tidig morgon vaknade vi (i princip hela byn) av ett väldigt högt fladdrande dån. Var tvungen att gå ut och titta men såg inget, men det dånade väldigt mycket. Plötsligt dök det upp 2 st "bananer" på låg höjd. Dom flög fram ock tillbaka över fälten precis utanför byn. Det var en lokal jordgubbsodlare som hyrt in dom från Säve i Göteborg för att dom skulle flyga över jordgubbsfälten och blanda luften, Det var på väg att bli frost och han hade troligen förlorat hela skörden annars (som många andra gjorde den våren). Det var en mäktig syn att se dom flyga fram och tillbaka över fälten på låg höjd i morrondimman. Har nog inte sett några sedan dess, detta var nog i början på 2000-talet

Mvh
Lennart
Nej, Vertol 107 finns inte luftvärdiga i Sverige längre.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing_Vertol_107

Däremot finns det en förening, "Flygvapenmuseum Helikopter Lovers", som opererar med två Huges 269 och en Augusta-Bell 206 tillhöriga Flygvapenmuseum. De får flyga med dessa så länge det finns gångtid kvar på dessa. De flyger ut på flygdagar och gör uppvisningar. Däremot kan det varit någon utländsk Vertol som syntes.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]