Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Har en 745a som beter sig lite skumt. De började med att bilen ej gick alls på tomgång, sen starta den inte alls förutom när man byglade bränslereläet så pumparna gick hela tiden.
Har självklart provat att byta till ett nytt relä men det var samma visa där att bilen starta inte på alls om man inte bygla reläet. Reläet klickar och följer varvtalet när man gasar?
Är inte ett dugg hemma när det gäller el, fick tips av en bekant att det kan vara boxen som sitter vid passagerardörren? Även provat att byta reläena som sitter i motorrummet men blev ingen skillnad alls. Om jag förstått rätt är detta ett ganska vanligt problem när det kommer till 740s.
Alla tips är välkomna!
Bumpar tråden lite! Har provat 3 olika bränslerelän nu och alla beter sig likadant. Detta klickande uppstår endast när man byglar reläet nu, om jag låter pumparna gå ett tag så den får bensin så går den självklart fint och reläet är tyst.
Måste vara något elfel när reläet inte går igång när man vrider på tändningen? Vart ska jag börja felsökningen först? Är inte helt hemma inom el så all hjälp är välkommen, måste snart in med sommarbilen och behöver något att skjutsa runt rumpan i vinter :)
Bilen i fråga är en årsmodell 89.
Bara en tanke som kanske är lite långsökt, det kan inte va hål på någon vakumslang så att det inte blir tillräckligt sug för att den ska få upp bränsle vid start?

Kolla dina felkoder, det kan va guld värt ibland :)
Jag trodde jag hittat problemet men icke, märkte att pumpen i tanken var stendöd så kila iväg och köpte en ny på skroten, bytte den härom kvällen och skulle provstarta idag, ingen av pumparna går igång när man vrider på tändningen men båda går när man trycker på reläet. Den startar och går fint så länge man tryckt in reläet ett tag, men när den väl startar så klickar reläet som bara den och följer varvtalet, blir tyst vid 3500 varv och bilen går hur fint som helst då.
Verkar som pumparna inte får någon ström när man vrider på tändningen alls, vart ska ja fortsätta felsökning? Några felkoder har jag ingen tillgång att kolla upp då jag inte kan flytta bilen i dagsläget..
Det är nog årsmodel beroende om pumparna går när tändningen är på. På min 745-a går inte pumparna när man slår på tändningen, dom går först när motorn "går runt". Har försökt ta reda på vilka modeller som gör vad, men inte lyckats. Om pumparna skulle gå när man slår på tändningen är det bara någon sekund, sedan stannar dom automatiskt. På min går alltså inte pumparna förrän jag "kör på starten". Jag har aldrig haft problem med det, den startar alltid efter några varv. Jag har en -88B med B234F motorn och har haft en del problem med den, men aldrig några startproblem.

Mvh
Lennart
Rbeck skrev: när den väl startar så klickar reläet som bara den och följer varvtalet, blir tyst vid 3500 varv och bilen går hur fint som helst då.
Relät ska bara "klicka" (eventuellt) när du slår på tändningen och när automatiken stänger av det. Och när motorn börjar gå runt, och när motorn stannar eller stängs av. Du skriver inte vilken årsmodell eller motortyp det gäller. Jag gissar att det är en B230F motor, den är trots allt vanligast.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Rbeck skrev: när den väl startar så klickar reläet som bara den och följer varvtalet, blir tyst vid 3500 varv och bilen går hur fint som helst då.
Relät ska bara "klicka" (eventuellt) när du slår på tändningen och när automatiken stänger av det. Och när motorn börjar gå runt, och när motorn stannar eller stängs av. Du skriver inte vilken årsmodell eller motortyp det gäller. Jag gissar att det är en B230F motor, den är trots allt vanligast.

Mvh
Lennart
Bilen är av 89 årsmodell med b230f. Det jag inte blir klok på är att bilen går hur fint som helst runt 3500-4000 varv samt att reläet slutar att "ticka" då, tickandet följer varvtalet och blir högre och högre. Låter lite som bältesvarnaren fast med lite snabbare takt, kan spridarreläet ha något med det att göra?
Värt att nämna att jag provat med ett 4e bränslerelä nu, även ett helt nytt från Volvo men problemet kvarstår..
Låter kanske lite långsökt men kan det även ha något med jordning på rattstång att göra? Tutan fungerar ej pga dålig jord men har inte tagit tag i problemet då jag försökt fokusera att få bilen att gå.
Jag skulle nog nästan tro att det är något fel i styrenheten för bränslesystemet, alltså den vid passagerardörren. Om du har chans att låna någon likadan så vore det nog värt att prova. Alla boxar från 740 med B230F och LH 2.4 fungerar, även boxar från 940 med B230FB (åtminstone för att provstarta). Förutom det så kanske det skulle kunna bero på dålig matningsspänning eller jord för bränslesystemet. Det sitter två jordpunkter på insuget (samma skruvar som håller spridarbryggan) som ibland är dåliga.

Felet kan inte bero på reläet, det är bara ett relä och innehåller ingen tidsfördrönjning för pumpen som på en del andra bilar. Eller snarare två reläer: Ena halvan av reläet slår till när man slår på tändningen, och slår av en stund efter man stängt av motorn (när renbränningen av luftmassemätaren är klar). Andra halvan styr bränslepumparna och ska bara slå till när motorn går runt. Men tydligen slår den till och från hela tiden.
NilsO skrev:Jag skulle nog nästan tro att det är något fel i styrenheten för bränslesystemet, alltså den vid passagerardörren. Om du har chans att låna någon likadan så vore det nog värt att prova. Alla boxar från 740 med B230F och LH 2.4 fungerar, även boxar från 940 med B230FB (åtminstone för att provstarta). Förutom det så kanske det skulle kunna bero på dålig matningsspänning eller jord för bränslesystemet. Det sitter två jordpunkter på insuget (samma skruvar som håller spridarbryggan) som ibland är dåliga.

Felet kan inte bero på reläet, det är bara ett relä och innehåller ingen tidsfördrönjning för pumpen som på en del andra bilar. Eller snarare två reläer: Ena halvan av reläet slår till när man slår på tändningen, och slår av en stund efter man stängt av motorn (när renbränningen av luftmassemätaren är klar). Andra halvan styr bränslepumparna och ska bara slå till när motorn går runt. Men tydligen slår den till och från hela tiden.
Tack för tipset, var och fixade en box idag så ska ner i garaget och prova den snart. Återkommer med svar!
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]