Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte skriva av mig lite här angående mina senaste verkstadsbesök med min V60CC som inhandlades i juli 2015.

Ett urval av problemen som uppstått hittills (t.o.m. 20 oktober 2015):
* Inredning som gnekar och knakar (handskfacket vibrerar, instrumentpanelen klickar, förardörren vibrerar, bakdörren gnekar etc.)
Verkstaden hör inte alls detta när jag påpekar det vid färd med dem.
* Svart fönsterlist samt två gummilister sitter löst.
Helt normalt enligt verkstaden, även fast listerna sitter bättre på andra liknande bilar.
* Blinkers blinkar för fort ibland, med ojämna mellanrum.
Till en början ville verkstaden inte alls erkänna att detta fel fanns, men nu har de sett det själva och försökt hitta en lösning i flera veckor utan resultat.
* Framljusen flimrar vid gupp.
Serviceteknikern har provkört utan mig och har (självklart) inte sett det.
* Infotainmentsystemet startar om av sig självt med ojämna mellanrum.
Felet kunde ej återskapas, ingen åtgärd.
* Ena skärmbreddaren vid bakhjulet sitter löst (dubbelhäftande tejpen som släppt, troligtvis).
Efter åtgärd så sitter den nu istället snett.
* VOC strular (visar ej bränsleförbrukning, till/från osv.).
Efter mjukvaruuppdatering visar den istället orimligt låg förbrukning (aldrig över 5.2L/100km, innan visade den upp till 6.2L/100km vid samma sträcka vilket är mer sanningsenligt).
* Fjärrstart av motor fungerar inte (redan en dag efter leverans stod det "åtgärda snarast" på Volvo on call, men blev sedan lika fort OK).

* AC sätts på även fast knappen har varit AV sedan motorn startades, luktar bränt gummi.
Serviceteknikerns svar: Sålänge den brända lukten håller sig på samma nivå så är det lugnt. (???)
* Två stora gropar i förarsätet, uppkom redan ett par dagar efter leverans.
Verkstaden har sagt att de bytt läderklädsel på stolen även fast det "inte fanns något uppenbart fel" (bilen i utställningshallen har ej samma problem, så det är självklart att det är ett fel!)
* Vänster bakdörr läcker in vatten ibland, har ej hunnit se när eller varifrån det kommer in men ovansidan är blöt emellanåt.
* Växellådan rycker kraftigt ibland.
Verkstaden vill absolut inte adaptera lådan för då kan den bli mycket sämre (stämmer ej). Andra som haft liknande problem i en annan tråd har fått sitt problem löst genom adaptering och mjukvaruuppdatering.
* Backspegeln ändrar läge utan att jag rört reglagen.
Påpekade detta fel för verkstaden, men när jag frågar dem om de åtgärdat det så säger dem: "Vi har uppdaterat mjukvaran för nyckeln så att den inte ska blanda ihop vilken nyckel som är i bilen". Detta är inte vad jag var ute efter. Problemet är att backspegeln ej återgår till ursprungsläge efter nedåtvinkling vid backning...
* Fartvind hörs tydligt från förardörren. Temperaturrelaterat.
Teknikern hörde inget vid provkörning. Har nu spelat in detta på telefonen och kommer att skicka till verkstaden snarast.
* Tanklocket sitter riktigt löst. Normalt enligt verkstaden.
* Massa (tvätt)repor och stenskott efter verkstadsbesök.
* Oljud vid stängning av bakdörrar.
Verkstaden försökte påstå att de hade löst detta, men nu när jag provade igen så uppkommer oljudet återigen.
Samt diverse andra småfel.

Första verkstadsbesöket, slutet av augusti:
Felsökning på 3 av felen. Handskfackslucka samt fönsterlist ska bytas vid nästa besök. Kan ej verifiera blinkers-felet.

Andra verkstadsbesöket, slutet av september:
Felsökning på ytterligare 3 fel. Går även ut med personliga serviceteknikern för att kolla på deras V60CC som står i bilhallen och jämföra vissa fel med den. Där kom vi fram till att min bil helt enkelt var mer slarvigt byggd, och att jag tyvärr skulle få stå ut med det sålänge som det inte låter när bilen rullar (?!). Jämförde även med en V60 Kinetic som jag fick låna av verkstan, och den var faktiskt mer välbyggd än min på vissa ställen. Handskfacksluckan och fönsterlisten byttes. Resten av felen ska felsökas någon annan gång.
När jag kört hem så märker jag att fönsterlisten fortfarande sitter precis lika löst som den gjorde innan, och ett par dagar senare så började även handskfacket vibrera igen, bara att påpeka detta för verkstan igen.

Kontaktar verkstan för att se vad de tänkt göra åt detta, och får då till svar från kundrelationsansvarig att de felsökt ALLA felen som jag påtalat. Han ber att jag ska komma in igen för att se till så att fönsterlisten sitter rätt, men han nämner inget mer.
Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan agera så ointresserad när en kund precis köpt en bil värd nästan 400 000 kr? Och varför tar man inte hjälp av Volvo om det är ett fel som verkstaden inte kan hitta själv? Blir så otroligt besviken på verkstaden och det drar verkligen ner det som finns kvar av nybilskänslan till noll. Verkstaden har inte svarat på mitt senaste mejl som jag skickade i måndags, och kundrelationsansvarige svarar inte på samtal.
Någon som har liknande erfarenheter eller någon idé om hur man får verkstaden att ta sitt ansvar?

De tar till alla medel för att försöka slippa reparera min bil då de har en massa andra kunder som väntar på att få sina bilar reparerade. Har alltid haft problem med verkstaden vid alla bilar jag köpt, och har varit dum nog att återkomma till samma verkstad. Det misstaget gör jag inte om efter denna gång!

Verkstaden/ÅF är Bilia.

Update november 2015: Jag och verkstaden har nu hittat en lösning som gjorde att båda parter blev relativt nöjda. Efter gemensamt möte med regiondirektören, verkstadschefen, kundrelationsansvarig samt servicetekniker så kom vi till slut fram till en lösning. De tog alltså ärendet på allvar till slut!
Senast redigerad av 14 V60Crosscountry, redigerad totalt 0 gång.
Verkligen tråkigt när en verkstad agerar på detta viset! Var har du haft bilen inlämnad?
Jag skulle ha åkt till en annan Volvo-verkstad inom en annan kedja för att få bilen åtgärdad. Detta oavsett om jag skulle få åka 10 eller 20 mil, skulle aldrig sätta min fot på en verkstad med detta bemötandet igen.
Rent spontant så känns det som mjukvaran har strulat till sig... Eller kablar i kläm...
Mycket tråkigt med måndagsexemplar tråkigt att dom är så jävla slarviga i fabriken i Torslanda, körde en fullutrustad S60 d5 manuell MY14 R-design och det va massa gnek & småfel, sprakande högtalare på den, urkass sladdrig manuell växellåda mycket sämre än skoda & slarvigt byggd också, nä de XC60 från Gent i Belgien jag kört har hållit mycket bättre kvalitet. Något Volvo borde vara mer noggranna är med är monteringen nu när de tar ut så höga priser för bilarna! Många Volvo ÅF verkar jobba med att trötta ut kunden när de har irriterande småfel på sin bil. Torslanda fabriken spottar ut bilar av väldigt ojämn kvalité vissa funkar ju & känns hur bra som helst.
Sånt gör att man blir mörkrädd :evil:
Håller med att kvalitén tyvärr är ojämn. Bara för att man har släppt en ny plattform kan man inte skita i bilar byggda på den gamla plattformen.

Om du har möjlighet åk till en annan verkstad, helst annan kedja, prata med verkstadschefen.
Jag har fått bra bemötande hos flera Bilia verkstäder här i Gbg-trakten.
Tackar för tipsen allihopa!

Har haft den inlämnad hos Bilia. Nu är det ingen som hört av sig sedan i måndags, och de svarar fortfarande inte när jag försöker nå dem via mejl och telefon. Visst kan jag förstå att det kan bli fel i fabriken, men då ska ÅF ta sitt ansvar istället för att gömma sig och försöka friskriva sig från ansvaret. Ska kontakta Volvos växel imorgon och ge det ett försök till, får hoppas att de bryr sig mer än Bilia.
Uppdaterar så fort det hänt något nytt.
Senast redigerad av 1 V60Crosscountry, redigerad totalt 0 gånger.
Har du en mechanum-verkstad i närheten kan jag starkt rekommendera dem för åtgärder på garantin. Haft min v60 där ett par gånger för några liknande fel och aldrig varit några problem eller motsträvigt att få hjälp med saker som knarr, gnissel, högtalare med mera.
Kontaktade Volvos kundtjänst idag, en väldigt dryg dam svarade. Förklarade att verkstaden inte tar mig på allvar och att kundrelationsansvarig ej verkar intresserad av att prata med mig. Hon hänvisade tillbaks till kundrelationsansvarige alternativt högste chefen på Bilia i Skövde. Volvo kan tydligen inte göra något alls när deras ÅF inte behandlar kunder rättvist. Hörde även skratt i luren när jag började prata i telefon, så de ser mig väl som en galen jobbig kund.
Skulle bli uppringd av kundrelationsansvarige på eftermiddagen, och mycket riktigt så ringde han, dock när jag ej hade möjlighet att svara. Så jag får väl ringa tillbaka till honom på måndag och se vad han har att säga.

Fortsättning följer..
Jag hade lagt ner Bilia, om jag hade varit i TS kläder. Detta företag verkar behandla sina kunder som skit i 9 fall av 10. Du skriver att du har vänt dig till anläggningen i Skövde, gissar att du bor i närheten? Då har du ju inte så långt till Lidköping och Vara. Testat att kontakta LidBil på dessa orter? En mycket mindre kedja som jag förmodar är mån som sina kunder.
Det finns inget krav att du måste vända dig till den anläggningen där du köpt bilen, du behöver inte heller uppge för andra återförsäljare att du har försökt få bilen åtgärdad hos andra anläggningar/återförsäljare.
Fel centerhögtalare?

Det ska sitta ett 12-kanaligt H/K slutsteg under p[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.

Hej! Hur löste det sig för dig? Har exak[…]

230fk går snålt

Nu har jag kollat sladdarna och upptäkt en sk[…]

Strålkastartorkare S60-03

När ptc-säkringar åldras tror jag […]