Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jiffi
Hej,
Står in för följande val.
2016 D5 AWD 1000 mil sport classic samt riklig utrustning så som stora stereon, alla paket. läder på panel, VOC etc etc. Nypris brutto 490000kr men jag skulle betala 380000 för denna.
2016 D4 AWD aut, NY typ full utrustad. väljer själv men gillar mycket utrustning. Nypris brutto 450000kr. skulle betala ca 405000kr

Så till dilemmat. D5 är svart, svart vilket inte är en favorit kombo, vidare förstår jag inte riktigt meningen med sportfjädringen. Å andra sidan gillar jag all lull lull samt det faktum att det är en D5 samt att priset är bra enligt min mening. Borde också var en popis spec när jag skall sälja om ca 2år med ungefär 4000 mil på mätaren. Vad gäller bilen jag skulle beställa så får jag vad jag vill ha i färgsättning samt kan även välja summum i stället för sport classic, vidare får jag in styling paketet som jag gillar. Funderar att lägga till tröskelbreddare samt Polstar till D5 och vips så kostar den 395. Räknar inte med någon v-däck kampanj till beställningsbilen.

HJÄLP!Vad skall jag göra? Kan självklart leva med en svart svart D5 sport och tror att det är mer lättsålt än en blå D4 summum med ljust läder som jag skulle beställa.

Tacksam för all input.
Senast redigerad av 1 jiffi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Jag hade prioriterat Awdn istället för allt lulllull på D5an, du kan senare polestar optimera D4an och så blev D4an en D5a
av Alexas
Jag lär få många mothugg på detta som vanligt men varför inte skippa AWD helt och plocka ut en ny bil med en ny motor? Nya D4an är dessutom miljöklassad och den kommer av den anledningen vara eftertraktad på begmarknaden bland den målgruppen. Mycket trevligare motor dessutom med ordentligt med kraft + 8 stegad växellåda. Då får du en ganska komplett utrustad summum för runt 410 000. Lite rabatt på det så säg 380 - 390' och du får en klockren bil!
av tsint
Vilken miljöklassning pratar du om? Såvitt jag vet så är D4 VEA, D4 AWD och D5 alla miljöklassade Euro 6b.

Hursom, jag tror inte det är någon större skillnad på hur lättsåld bilen är om 2år/4000mil - köp bilen DU vill ha, inta vad ägaren efter dig vill ha. Själv tycker jag att Classic Sport är skitful, hade valt Classic Summum alla dagar i veckan även den är blå.
Användarvisningsbild
av V9097
I det här fallet hade jag valt D4 AWD! Men försök få ett bra pris på en polestaroptimering innan du slår till

Motivering:
-Jag tycker inte XC70 gör sig så bra i svart, och Sportversionen är ingen favorit. Och det verkar inte du heller tycka.
-Känslan av att plocka ut en helt ny bil
-Möjligheten att välja färg och utrustning helt enligt eget tycke. (Stora stereon i D5-an hade däremot lockat mig personligen)
-D4 AWD ger med polestar 220hk, och D5 polestar ger 230. Ingen jättestor skillnad.

Roligt att du vill ha en blå med ljus klädsel, den sticker ut lite (på ett positivt sätt) jämfört med alla bilar i gråskala med mörk inredning.
Användarvisningsbild
av EjS
tsint skrev:Vilken miljöklassning pratar du om? Såvitt jag vet så är D4 VEA, D4 AWD och D5 alla miljöklassade Euro 6b.

Hursom, jag tror inte det är någon större skillnad på hur lättsåld bilen är om 2år/4000mil - köp bilen DU vill ha, inta vad ägaren efter dig vill ha. Själv tycker jag att Classic Sport är skitful, hade valt Classic Summum alla dagar i veckan även den är blå.
Euro 6b: nån som vet om det är med eller utan fusk mjukvaru?
Användarvisningsbild
av V9097
EjS skrev:
tsint skrev:Vilken miljöklassning pratar du om? Såvitt jag vet så är D4 VEA, D4 AWD och D5 alla miljöklassade Euro 6b.

Euro 6b: nån som vet om det är med eller utan fusk mjukvaru?
Volvo har sagt i media att de inte har fuskmjukvara. Om vi sen kan lita på det är en annan femma.

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]