Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Harlock
Hej, har letat hela kvällen men blir inte klok. Försöker hitta automat olja till min s80 t6 automat. Läser jag i instruktionsboken så ska jag ha helsyntet Dexron IIIG olja,
Men hittar det inte på tex Mekonomens hemsida. Hitta en Dexron IIIG olja på okq8 men den var mineralolja https://www.okq8.se/produkter/bilproduk ... ja-typ-fg/..

Växellådan har ryckt lite senaste tiden under växlingar och har tänkt att snart byta olja på verkstad. Men under en acceleration och växling idag så tändes den orangea varningstriangeln i displayen med texten "Automatlåda service omgående" när automaten ryckte till lite mer än vanligt. Automaten låste sig på 3:an och jag tog mig hem lugnt och sansat.När jag kom hem så kollade jag oljenivån och det var bara olja sista centimetern på stickan en bra bit under "Cold" nivån.(Borde ha kollat detta mycket tidigare...)
Jag hoppas att både felmeddelandet och ryckningarna i växlingarna har med oljenivån att göra...

Men måste ha tag i olja att fylla på med för jag vill inte köra bilen meter till utan rätt oljenivå så jag tar mig inte till verkstad :(

Eller är det bara att åka till en volvobutik och köpa? Antar att dom tar överpriser på oljan.
Q8 Auto 15 som passar samt Texamatic 7045E som finns hos preem.
Volvo har garanterat rätt olja likaså
Fyllde på drygt en liter olja och åkte till verkstaden. Dock sluta varningen för automaten att lysa på vägen dit men dom fick ändå kolla på den. Det verkstaden kom fram till enligt felkod var att en kolv/ventil eller nått liknande hade fastnat pga av låg oljenivå(kommer inte ihåg exakt vad det var som fastnat i lådan).

Men nu har jag ännu ett problem. När jag kör med automaten i D och gasar på en del så kan bilen misstända just när den växlar och i samband med detta går förbrukningen upp till max på färdatorn och motorlampan tänds. Med min enkla felkodsläsare får jag då felkod P0172 och P0175 vilket är för fet blandning Bank 1 och Bank 2. Vad kan detta vara??

Kan även tillägga att växlar jag själv med + och - på lådan så händer inte detta alls.. Undrar också om det är skadligt för lådan att enbart växla "manuellt"?
läs ut med Vida och ladda om TCM samt ECM
Tror jag har löst problemet. Märkte att bilen gick sämre och sämre med bland annat ryckig gång kall. Chansade och köpte en billig LMM från skruvat.se och nu har jag inte fått felkod för fet blandning på 3 dagar(kom snabbt tillbaka efter några km körning innan bytet) och dessutom går bilen mycket bättre allmänt. Vart ett helt annat drag i bilen :)
Trasig ABS givare, men var?

Hej, Jag misstänker att jag har en trasig ABS[…]

Volvo 740 leksaksbil

Volvo 740 polisbil. Skick enligt bilder. Samlarobj[…]

Luktar avgaser i kupen

Felet är hittat, den läkte vid DPF inf&a[…]

Jag har märkt att förbrukningen vid ladd[…]