Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Nej något sådant tror ja inte att fälgarna har någon inverkan på.

Det är rätt många Volvo original fälgar som har vridna ekrar och där luften passerar bättre åt ena hållet.
Fortsätt se över bromsarna.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Perra83 skrev:Nej något sådant tror ja inte att fälgarna har någon inverkan på.

Det är rätt många Volvo original fälgar som har vridna ekrar och där luften passerar bättre åt ena hållet.

Kan säga att många olika fälgar har passerat under åren, och det finns faktiskt skillnader!
Både nu och tidigare har jag märkt skillnad beroende på fälg, det går inte att bortförklara så enkelt som du försöker göra sken av!

Mina bromsar är i mkt gott skick förutom att dom med de fälgar jag har nu blir för varma!
Det är nya ok och slangar sen ett år tillbaka, skivor och klossar byttes strax innan dess, och de gås igenom med jämna mellanrum bl a när man skiftar sommar/vinterhjul.
Hur ofta går du igenom dina och hur gamla är dom!?
Användarvisningsbild
av Perra83
Hilmer skrev:
Perra83 skrev:Nej något sådant tror ja inte att fälgarna har någon inverkan på.

Kan säga att många olika fälgar har passerat under åren, och det finns faktiskt skillnader!
Både nu och tidigare har jag märkt skillnad beroende på fälg, det går inte att bortförklara så enkelt som du försöker göra sken av!

Mina bromsar är i mkt gott skick förutom att dom med de fälgar jag har nu blir för varma!
Det är nya ok och slangar sen ett år tillbaka, skivor och klossar byttes strax innan dess, och de gås igenom med jämna mellanrum bl a när man skiftar sommar/vinterhjul.
Hur ofta går du igenom dina och hur gamla är dom!?
Skivor och belägg bak bytte ja den 28/7. Skivorna fram har en liten kant men beläggen är fina. Ja kollar bara bromsarna när ja byter mellan sommar och vinterdäck. Bedömningen gör ja då när saker och ting behöver bytas.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:Fascinerande... Aldrig varit med om att fälgar påverkat bromsarna... Iofs har jag inte direkt många typer av fälgar under bältet så att säga... :roll:

Vad är det för alu-fälgar du har?
Dessa har jag just nu och det är rätt tydligt t ex att det dom inte är anpassade för båda sidor av bilen.

http://homepages.nildram.co.uk/~drdoke/ ... curius.jpg
Perra83 skrev:...
Om du nu skulle upptäcka något fel, antingen genom att framföra bilen eller vid okulär kontroll skulle du då inte kolla upp det?
Det är ju det jag gjort nu och även bytt hjul för att se om det gjorde skillnad, detta för att jag har egna erfarenheter vad det gäller avvikelser med olika typer av fälgar.

Och som jag skrev tidigare så är det alltså två fel, dels skivorna som skevar när dom blir tillräckligt varma och dels att mina alu-fälgar förstärker fenomenet eftersom de tillåter bromsarna gå varmare än med de nu testade plåtfälgarna.
Så jag är ganska så bekant med min bil och dess egenskaper, dels för att det intresserar mig och dels för att jag vill förstå varför bilen beter sig på ett visst sätt, inte enbart vad det gäller bromsarna!

Anledningen till att jag la upp tråden var för att se om fler haft snarlika problem och för att se om man kunde få tips om vad för märke på delarna man ska köpa! Och kanske har fler utbyte av diskussionen som följer.

Kan rekommendera dig att läsa på om hur olika typer av fälgar påverkar luftströmmarna till bromsarna, det finns mycket nyttigt att finna!
T ex kan jag nämna att de första 850 turbo som kom hade vänster/högerfälgar, kan det månne bero på att kyla bromsarna rätt!?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hilmer skrev:Dessa har jag just nu och det är rätt tydligt t ex att det dom inte är anpassade för båda sidor av bilen.

Det där är väl 960 fälgar om jag inte missminner mig, iaf väldigt lika... 960-fälgar påverkar inte bromsarna iaf. Inte 940 turbo fälgarna heller(glömt bort vad dom heter) och inte 85x70 T5(columbia? nått sånt..) fälgarna heller.

Samtliga har böjda ekrar som blir att gå åt motsatt håll på varje sida.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:
Hilmer skrev:Dessa har jag just nu och det är rätt tydligt t ex att det dom inte är anpassade för båda sidor av bilen.

Det där är väl 960 fälgar om jag inte missminner mig, iaf väldigt lika... 960-fälgar påverkar inte bromsarna iaf. Inte 940 turbo fälgarna heller(glömt bort vad dom heter) och inte 85x70 T5(columbia? nått sånt..) fälgarna heller.

Samtliga har böjda ekrar som blir att gå åt motsatt håll på varje sida.
Nexus skrev:De fälgarna är ju inte ens för 85x70 serien :-DD
Ja det är fälgar som satt original på 960, men med samma mått som till 850.
Som ja skrev i mitt förra inlägg, 850T hade höger/vänsterfälgar då dessa kom, av något skäl som jag inte känner till så tillverkades de senare endast av den ena modellen. Men mest troligen hade dom tänkt till när det gäller kylningen till bromsarna.
Åter till min bil, fenomenet försvann nästan när plåtfälgarna monterades, fenomenet fanns inte alls när jag under hela sommaren körde med S60 17" fälgar men dök upp så fort 16" monterades.
Felet är dock fortfarande skivorna som slår sig, men symptomet skiljer sig beroende på fälgarna.
Oavsett vad ni tror så vet jag hur min bil reagerat, förstår inte varför ni inte att acceptera detta!?

Edit: Kom att tänka på en sak, redan på 70-talet när det gällde 240 så skulle speciella fälgar användas ifall spoiler monterades, detta för att luftflödet skulle bli rätt.
Användarvisningsbild
av Perra83
"Oavsett vad ni tror så vet jag hur min bil reagerat, förstår inte varför ni inte att acceptera detta!?"

Därför att du ska kunna köra så skivorna glöder utan att få vibrationer. Visst kan fälgarna påverka kylningen men inte skapa vibrationer.
Hade själv en 854 Turbo -95 med Turbo paketet och tyvärr med lika fälgar på båda sidorna men utan vibrationer.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Perra83 skrev:"Oavsett vad ni tror så vet jag hur min bil reagerat, förstår inte varför ni inte att acceptera detta!?"

Därför att du ska kunna köra så skivorna glöder utan att få vibrationer. Visst kan fälgarna påverka kylningen men inte skapa vibrationer.
Hade själv en 854 Turbo -95 med Turbo paketet och tyvärr med lika fälgar på båda sidorna men utan vibrationer.
Ja i dom bästa av världar så är det just så, men i mitt fall finns det ju fel på skivorna.
För felet måste sitta i skivorna, dessa blir skeva när dom blir tillräckligt varma, någon annan förklaring finns inte till de vibrationer jag får, speciellt inte när symtomen kommer när bromsarna hettas upp tillräckligt och endast då!
Fälgarna i detta fallet förstärker symtomen som blir när skivorna hettats upp, detta för att det visat sig bli olika resultat beroende på vilka fälgar som testats.
I går kväll monterade jag mina 16" alu-fälgar på nytt och efter olika tester så visar det sig att symptomen återigen är mycket starkare än med de andra fälgarna.
Alltså, fälgarna är inte felet men i detta fallet påverkar de resultatet negativt!

I helgen åker det på nya skivor och klossar, och skulle felet inte bero på skivorna, ja då är jag inte sämre än att jag kan erkänna detta! Men variationen mellan de olika fälgarna, ja där ger jag mig aldrig!

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]