NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
Har läst någonstans att det är runt 0,5 l/timme.
av soda
Det verkar ju isåfall vara en god affär.
Man slipper kallstarten på motorn och därmed får man tillbaka
minst den bränslemängd värmaren förbrukade (0,5 l /tim.)
av dali
Jag har inte räknat på vad som är billigast, dieselvärmare eller elektrisk motorvärmare. Miljömässigt är det dock ingen tvekan, dieselvärmaren använder väl knappast partikelfiltret så det är orenade avgaser som släpps ut.

Men de tillfällen när man inte har ett eluttag tillgängligt så är dieselvärmaren guld värd.
Användarvisningsbild
av poseidon
dali skrev:Jag har inte räknat på vad som är billigast, dieselvärmare eller elektrisk motorvärmare. Miljömässigt är det dock ingen tvekan, dieselvärmaren använder väl knappast partikelfiltret så det är orenade avgaser som släpps ut.

Men de tillfällen när man inte har ett eluttag tillgängligt så är dieselvärmaren guld värd.
Varför skulle den inte göra det?

Iaf på min V50 är den kopplad till det vanliga avgassystemet. Kanske behöver partikelfiltret en hög temperatur för att fungera optimalt men det är ju inte som på skåpbilar och andra arbetsfordon som ofta har en Webastobrännare eftermonterad med en stålslang som avgasrör.

Men självklart så är nog elvärmaren mer miljövänlig. Får hoppas att den är av "doppvärmar" typ, annars så eldar man bara för kråkorna. Tror dock inte att den är det....
av dali
OK, jag har inte kollat hur det är kopplat på en V50 så jag vet inte. En fd granne hade en Peugeot med dieselvärmare och det bolmade svartrök från den när den kördes, röken kom inte ur avgassystememet utan från undersidan av bilen.
Användarvisningsbild
av mugge
På samma fråga svarade min säljare 1-2 dl/h. Utifrån mina erfarenheter från i vinter så verkar 5 dl/h osannolikt. Energimässigt är dieselvärmaren mer effektiv är elvärmaren (väldigt grovt räknat går det åt ungefär hälften så många kWh). Vid elpris på 1 kr/kWh och dieselpris på 10 kr/l går det kostnadsmässigt på ett ut.
Användarvisningsbild
av mikhan
På Ebersprachers sida stå det att den drar 0,27l/h - 0,67l/h om jag kollade på rätt modell vill säga...
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]