- ons 23 sep 2015, 19:25
Abs-lampan har lyst ett bra tag nu i min Volvo 945 -98 och insåg igår att det snart är besiktning... :shock: Lampan lyste till en början bara ibland men nu har den lyst konstant ett par månader utan att släckas och absen verkar inte fungera när jag provbromsar. Hur ska jag felsöka? Har ingen mätare att koppla till för att få ut felkoderna och klarar garanterat inte av att bygga en egen...Har letat runt lite på forumet här bland annat och förstått det som att det kan vara givarna eller kransen/-arna (?). Tanken är att jag, trots tummen mitt i handen och total okunnighet, ska försöka mig på att felsöka så nu har jag lite frågor. Sitter det absgivare bakom alla fyra bromsskivorna och är det bara att rycka loss dem och mäta med multimeter i givaren? Vilken ohm bör en fungerande givare ha? Läste också något om att man kan mäta givarna fram där kablarna kommer fram uppe vid fjäderbenstornen, hur vet jag vilka kablar som är rätt? De här abskransarna, vart sitter dem, hur kollar jag om de fungerar och hur rengör man dem? Som ni märker har jag noll koll på vad jag pratar om men jag ska köpa mig en reparationshandbok, en multimeter och försöka lära mig ändå :) Funkar inte det är plan b att bara släcka lampan och köra på. Prövade att dra ur säkringen för absen men lampan lyste ändå, måste man koppla ur nånting mera? För är inte så sugen på att kapa kabeln som nån föreslog i forumet... Bara en sista fundering, vad skulle kalaset kosta om man lämnade in den på verkstad och felsökte? ??:-/