NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Bilar med det miltalet kräver alltid underhåll. Har ingenting att göra med att det är en V50. Är du ute efter ett problemfritt ägande tror jag inte det är rätt väg.
Användarvisningsbild
av SvenB
Stefan1985 skrev: V50 köper man av ren okunskap.
Då har jag varit okunnig två gånger då. Men efter att den första gick helt problemfritt, blev det en andra vid bilbyte. Även den har hittills gått helt problemfritt. Men jag har läst din tråd om dina problem. Vad jag kan se är det egentligen ett fel som säljaren av snålhet försöker lösa så billigt som möjligt, i stället för att göra det rätt från början. Det kan du väl inte skylla bilen för?
av Stefan1985
Oj, visste nästan att jag skulle få lite mothugg på mitt lite onyanserade inlägg :D

Förstår självfallet att de finns de som tycker att V50 är en bra och vettig bil. Men jag är av den uppfattningen att det känns som en relativt tråkig och "platt" bil. Känns som att Volvo har lyft sig många nivåer sedan V50.
Jag personligen anser att det finns betydligt vettigare alternativ om man kikar på en relativt gammal begagnad bil, mitt tips är att kika på något tyskt i det läget :-)-)
Användarvisningsbild
av P210
Stefan1985 skrev:Men jag är av den uppfattningen att det känns som en relativt tråkig och "platt" bil. Känns som att Volvo har lyft sig många nivåer sedan V50.
- Lite skillnad på att avråda från köp för att man tycker en bil är tråkig eller att man har egen erfarenhet av den är behäftad med massa omotiverade fel ??:-/
Användarvisningsbild
av Micce1980
Den motorn klarar sig nog fint, kolla så generator är bytt vilket den bör vara vid detta laget, ac har full funktion samt att lådan har spolats och fått ny olja. Annars kan du ju kanske klämma in ett oljebyta/spolning sen är det väl bara att gasa. Den bör ha nytt kablage för yttertempgivare i vä. backspegel men kolla om det finns papper på detta byta eller iaf så yttertempen i displayen stämmer.

Mja lite mothugg har V50 fått i bl.a denna tråd. Minns dock när den släpptes och "alla" tappade hakan för att den var snygg och modern, vattenfallet var tex långt före sin tid. Smidigheten att byta trasiga lampor själv tog det år innan andra tillverkare var ifatt mm.
av Lövet
Micce1980 skrev:Smidigheten att byta trasiga lampor själv tog det år innan andra tillverkare var ifatt mm.
De är fortfarande inte ifatt...
Användarvisningsbild
av Omlott
Nyregistrerad här på forumet och jag äger en V50 -04. Bilen har gått 15 500 mil~. Köpte den i juli.

Det som har hänt hittills.
  • Motorlampa gick igång, men la av till dagen efter (lambdasonden? Motorkodsläsare beställd).
  • Bytt batteri (till "volvo orginal"), dåliga värden vilket kan leda till att det strular med elen i bilen (självförvållat då jag inte frågade hur gammalt batteriet var vid köp).
  • Styrled vänster yttre fram glappar...bilen besiktigades i juni.
Nu är jag novice när det kommer till bilköp och vad man ska titta efter, läste till mig en del innan men missade nog mycket. Andra bilen, bytte bil för att den kärvade ihop.

Men om vi bortser från allt mekande så är bilen skön att köra, det är gott om plats och jag tycker den ser bra ut både ut och invändigt.
av tdeimos
Jag tycker ni leder in TS på helt fel spår och många här är väldigt enspåriga i sitt resonemang. Men vad kan man egentligen förvänta sig av ett Volvoforum? =) Han var trött på sin strulande 9-5 och ni argumenterar för bilar som statistiskt sett inte är ett dugg bättre.

Om någon nu bryr sig:
1. Statistiken talar för sig själv. Ska man rulla relativt billigt med bilar som gått långt så kör man japanskt.
2. I Tanzania går inga XC90, X5 eller Q7, här rullar RAV4 och Hilux. Helt enkelt för att europeiska bilarna inte tål påfrestningen.
3. Kolla i Sveriges gruvor - japanska bilar. L200 som exempel

Anledningen att jag tar upp extrema förhållanden är såklart för att där slits bilarna snabbare. Känsliga komponenter är inte att föredra. Så här blir det extra tydligt.

Kvalitetskänslan är helt ovidkommande om TS vill ha en bil där risken är så liten som möjligt att den går sönder.

Om någon nu som sagt bryr sig =) I slutändan väljer de flesta bil med hjärtat. Även jag kör ju Volvo. Men har ju även en Toyota för att jämna ut kostnaderna.
Användarvisningsbild
av P210
Enkelspåriga? Skummar man tråden från start hittar jag:
- 2st som tipsar om vad man ska kolla efter på en begagnad V50
- En tipsar om att kolla efter en annan bil
- Näste avråder om V50 och tipsar om en Toyota Avensis på Blocket
- Sedan halkas det in på det vanliga dravlet om V50:n är en bra bil eller inte...

Vem leder in TS på fel spår och vilka är enkelspåriga? Om alla höjt V50:n till skyarna och alla i kör skrikit köp! vilket man egentligen borde förvänta sig av ett Volvoforum med inkokta märkesentusiaster?

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]

Tjena! Testar att skriva här för nu b&ou[…]