Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en fråga till er om en vibrerande ratt vid inbromsning. Ratten vibrerar vid under inbromsning farter över 70km/h samt det fortsätter när jag trampar hårt på bromsen tills jag står still. Det är små vibrationer och frun har inte klagat men jag känner vibrationerna.
Bilen har gått 8000 mil och alltid servad.
Är det skivor och klossar som ska bytas?
Att skivorna slår sig har i princip ingenting att göra med hur slitna de är.

Vibrationerna du känner kommer med väldigt stor sannolikhet från att skivorna är lite skeva. Jag har samma symptom på min BMW 520d, men eftersom vibrationerna är svaga och den ska lämnas tillbaka om ett par månader så får det bli någon annans problem.

Vill du fixa det så skulle jag valt att sätta dit nya skivor och klossar. Känner du någon som svarvar kan det möjligtvis vara värt det, men jag hade inte betalat någon för att svarva standardskivor till en Volvo.
Bromsgrejor köper du på tyska ebay.de

Mycket billigare.
Sök på brembos artikelnummer
Hade samma problem på vår V50 skiftade skivor o.backar fram sedan var.det frid o fröjd o nöjd fru :)
börne skrev:Brukar ju dock inte ge vibrationer med slitna bromsbelägg!?
Om klossarna är helt slut och kolvarna trycks ut maximalt kan det bli konstigheter, behöver inte vara det, dock känns det tokigt Innan man provat att byta klossar att lägga ut pengar på nya skivor.
"Länge sedan" men har fått vibrationer av nya bromsklossar och ej original. Blev hårdtrampat och vibrationer i ratten, försvann med att byta till original.

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]