Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Ebbe skrev:Har du inte nån form av automatisk justering av bakbromsarna som aktiveras när du drar i handbromsen? Nåt där kan ha kärvat ihop. Handbromsvajer som rostat ihop?
Ang. din bränsleförbrukning: Tanka i 30%E85 nästa gång. E85 är en blandning av 85% Etanol och 15%bensin och kostar ca 7kr/l på macken.
Kolla på etanol.nu, där finns många bra tips. :D
Ebbe
Jag har testat tanka i 25% E85 och då började det spotta ut så mycket vätska ur avgassystemet (som kondensvatten) att jag inte vågade fortsätta med omtanke av katten. Någon som vet om det är någon fara?

Angående handbromsvajern så är jag tveksam då den fungerar kanon.
Men erat tips är att det inte ligger i själva trumman?
Vill gärna veta någorlunda säkert innan jag öppnar den :???:

/Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Har nu fått ner förbrukningen till 1l/mil efter att ha bytt rotor, fördelarlock och fått bort bromsen som låg an.
Rent spontant tycker jag även att det är lite väl saftigt med tanke på att jag i princip inte kör någon ren stadskörning och är väldigt lätt på foten iom att jag vet att den drar mycket. Kör jag på 30%etanol så stiger förbrukningen med 1dl/mil så det går på jämt ut.
Har förutom rotor och fördelarlock även bytt luftfilter och tändstift.
Ny olja finns självklart med nytt filter.
Något annat jag kan byta eller lär jag gå och köpa mig en tråkmegané?
Tomgången är något låg men det kan väl inte spela någon roll? Har iaf inte brytt mig om det.

/Anders
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]