Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Som sagt, har problem med mina bromsar när man antingen gör en hårdare inbromsning (från högre fart) eller i utförslut där man ligger an lite på bromsen för att inte öka farten för mycket t ex med släp. (Ha i åtanke att jag bor på Hallandsåsen ;) )
Bromsarna fungerar ypperligt i övrigt, inte ens en tendens till vibrationer eller några oljud eller nånting.
Det är precis som om skivorna fram slår sig när dom blir riktigt varma, vibrationer, det slår hårt i pedalen/bilen och bromskraften som är kvar är om inte obefintlig så bra nära...
När dom svalnat så är det precis som om inget har hänt!
Alla oken rör sig som dom ska, skivor och belägg är jämt och fint slitna.
Det har funnits tendenser från allra första stund med dessa bromsar, men tycker nu att det blir värre och värre.

Alltså! Jag vill hävda att det är skivorna som slår sig när dom blir varma, någon som har en annan idé?
Och om man nu ska köpa nytt, vilka skivor och belägg bör man satsa på som ibland även bör tåla lite inspirerad körning?
Delarna som sitter monterade kommer från skruvat.se och det är inte aktuellt att handla dessa delar därifrån igen.
Användarvisningsbild
av js1
Det krävs inte mycket till ojämnhet i skivorna för att det ska kännas i pedal och bil, det är inget man kan se för blotta ögat. Jag hade liknande problem en gång i tiden med min 855:a. Det pumpade i pedalen och vibrerade i framvagnen vid inbromsning. Jag mätte tjockleken på skivorna på flera ställen varvet runt med micrometer och fann att den ena skivan varierade 0,024mm i tjocklek. Max tilllåten variation är 0.008mm. Det är alltså ytterst snäva toleranser men detta var fullt tillräckligt för att kännas och upplevas som mycket irriterande. Jag bytte skivor och problemet försvann.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Mitt problem med vibrationer finns endast när skivorna blir "överhettade", i övrigt finns det inga som helst tendenser till vibrationer eller annat. Brukligt är ju att om skivorna blivit skeva så är dom det även framöver, men i mitt fall så är allting som vanligt när allt svalnat igen, det är ju det jag tycker är så konstigt!?
Användarvisningsbild
av Nexus
Biltema sportskivor fungerar utmärkt. 995:- paret. Trots inspirerad körning kombinerat vardags körning finns inte en tendens till vibrationer.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Nexus skrev:Biltema sportskivor fungerar utmärkt. 995:- paret. Trots inspirerad körning kombinerat vardags körning finns inte en tendens till vibrationer.
Kör du Biltemas klossar också?

nissesvolvo skrev:Bromsfading??
https://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fade
Det där kan ha många orsaker och det är inget man vill vara med om, detta är dock lite annorlunda och kanske är det trots allt inte så att bromsarna tar sämre utan mer att man inte vågar eller vill bromsa hårdare eftersom vibrationerna är så pass kraftiga så det slår i hela bilen. Oftast när bromsarna blir överhettade tar klossarna stryk och blir hårda och sen har dom gjort sitt!
I mitt fall så fungerar bromsarna precis som vanligt när dom svalnat en aning.
Så det bör vara skivorna som slår sig när dom blir tillräckligt varma för att sedan återgå när dom svalnat, det är den mest logiska förklaringen i alla fall även om jag inte hört eller varit med om det tidigare!
Användarvisningsbild
av Perra83
Känner du några vibrationer i ratten?

Det kan va en kolv i oken bak som inte rör sig tillräckligt. Då att den andra kolven i oket funkar så skivan blir ojämnt varm att den slår sig.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Perra83 skrev:Känner du några vibrationer i ratten?

Det kan va en kolv i oken bak som inte rör sig tillräckligt. Då att den andra kolven i oket funkar så skivan blir ojämnt varm att den slår sig.
Min far hade detta problem på sin, och det kändes redan i låg fart att det inte stod rätt till!
Detta är något helt annat, kan inte förklara det bättre än att när bromsarna blir riktigt varma så slår sig skivorna och vibrationer uppstår, men när dom fått svalna så är allt precis som det ska igen!
Användarvisningsbild
av Hilmer
Bara för att! Så la jag på vinterhjulen häromdagen för att jämföra om det fanns någon skillnad, jag har varit med om tidigare att en MIM-fälj som satt som vinterhjul första vintern med denna bil gjorde att luftströmmarna var olika mot en originalfälg och resulterade i att när man körde då det var kraftigt regn så sköljdes bromsarna och försvagade bromsverkan.

Och mitt test nu (även om det inte är så vetenskapligt) visade att jag inte har samma tendenser med plåtfälgarna som med mina alu-fälgar (båda 16").
Så min slutsats är ju att det är två fel, dels ett fel på skivorna som gör att dom slår sig när dom blir tillräckligt varma och dels att fälgarna förstärker fenomenet. Det fanns antydan även med plåtfälg men inte alls i samma utsträckning.
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]