Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lirsa
valln skrev:Tack lirsa! :D
Skulle luftfjädring funka på en vanlig bil, nya s90 och v90.
Jag tänker att det skulle vara lämpligt när vanliga volvo blir lägre och lägre.
Tror vi att det kommer att finnas?
Det tror jag, speciellt på v90 CC. Vi lär snart få veta :D
Hyted skrev:Jag hade lagt till 360 kameran.
Har vart så mycket snack om den så tror det är bra för andrahandsvärdet.

Hur får du så kort leveranstid?
Har handlaren bokat bilar i tidigt skede och räknat med att sälja dom?
Beställde min d5 r-design i maj och har leverans 10/12.
Nja, 360-kameran är ren lull-lull i min bok, kommer klara mig långt med backkameran.

Inscription är ju de bilar som verkar ha prioriterats, det är väl rätt många som har sjuk lång leveranstid på R-design. Men visst kan det vara som du skriver att det ligger beställda bilar i systemen redan.
av Davajn
Jag personligen har VÄLDIGT svårt att använda mig av 360 kameran å backa. Litar inte alls på det så för min del går den ner i soptunnan. Finns betydligt bättre saker å lägga pengarna på än en funktion som egentligen inte behövs.
Backkameran är däremot suverän och xc90in kommer ju faktiskt med riktigt stora å bra sidobackspeglar! ;) Klarar man inte att backa felfritt med det så kanske man ska riva körkortet :twisted:
av Hyted
Nu skrev jag ju att jag tror den kan vara bra att lägga till för andrahandsvärdets skull. Flera jag pratat med om xc90 pratar just om den.
Användbar eller ej!
av JimmyK
lirsa skrev:
XC90.png
I onsdags beställde jag min XC90 :D

Har några få dagar på mig att ändra så jag ruvar över vissa val:
1. Men tanke på att jag pendlar E6 mellan Laholm - Helsingborg varje dag och kör ytterst lite på dåliga vägar: hur mycket kommer luftfjädring att gör a för komfort. Har inte vågat annat än att kryssa i det. Å andra sidan: det är inte värt 21 900 kr för att få en smidigare i- och urstigning samt kunna sänka baken vid ilastning.

2. 4-xons klimapaket mest för att barnen brukar klaga och nu kan de sätta sin egen värme, också en fråga om det verkligen är värt 4 900 kr.

3. Vinterhul. Finns ju 18", men de ser anskrämliga ut tycker jag så jag tog 19" med Hakka 8. Skall man leta efter icke volovofälgar? Å andra sidan känns det fånigt med tanke på vad bilen kostar.

4. Superintresserad av ljud och har high end-anläggning hemma. Dock har jag svårt att lägga 30k på B&W-systemet. High end med billjud runtomkring dig, det är ju inte så att du sitter och finlyssnar med avstängd bil direkt. Har en XC60 MY14 idag med high performance idag och det duger. Kan ju inte vara sämre i nya XC90.

5. Med Osmium grå och tonade rutor kanske det lite sportigare 20"-hjulen gjort sig bättre, vad tror ni?

Nåväl, 9% rabatt på bil och options och leverans i början av December (prel till handlaren är 30/11).

Dragkrok tar jag senare, smärtsamt dyrt ändå.
Ska du bara pendla motorväg så är min uppfattning att du inte kommer att känna någon större skillnad med eller utan luftfjädring. Jag pendlar nästan bara motorväg och valde inte luftfjädring. Saknar den inte.

Är du nöjd med ljudet i XC60 kommer du bli mycket nöjd med ljudet i XC90. Jag hade också high performance i min XC60 och valde inte B&w i XC90 och kan säga att standard stereon som följer med i Inscripsen spelar mycket bra och betydligt bättre än den i XC60. Spelar i nivå med Premium sound som vi har i en V70 från 2010.
av lirsa
JimmyK skrev:
lirsa skrev:
XC90.png
I onsdags beställde jag min XC90 :D

Har några få dagar på mig att ändra så jag ruvar över vissa val:
1. Men tanke på att jag pendlar E6 mellan Laholm - Helsingborg varje dag och kör ytterst lite på dåliga vägar: hur mycket kommer luftfjädring att gör a för komfort. Har inte vågat annat än att kryssa i det. Å andra sidan: det är inte värt 21 900 kr för att få en smidigare i- och urstigning samt kunna sänka baken vid ilastning.

2. 4-xons klimapaket mest för att barnen brukar klaga och nu kan de sätta sin egen värme, också en fråga om det verkligen är värt 4 900 kr.

3. Vinterhul. Finns ju 18", men de ser anskrämliga ut tycker jag så jag tog 19" med Hakka 8. Skall man leta efter icke volovofälgar? Å andra sidan känns det fånigt med tanke på vad bilen kostar.

4. Superintresserad av ljud och har high end-anläggning hemma. Dock har jag svårt att lägga 30k på B&W-systemet. High end med billjud runtomkring dig, det är ju inte så att du sitter och finlyssnar med avstängd bil direkt. Har en XC60 MY14 idag med high performance idag och det duger. Kan ju inte vara sämre i nya XC90.

5. Med Osmium grå och tonade rutor kanske det lite sportigare 20"-hjulen gjort sig bättre, vad tror ni?

Nåväl, 9% rabatt på bil och options och leverans i början av December (prel till handlaren är 30/11).

Dragkrok tar jag senare, smärtsamt dyrt ändå.
Ska du bara pendla motorväg så är min uppfattning att du inte kommer att känna någon större skillnad med eller utan luftfjädring. Jag pendlar nästan bara motorväg och valde inte luftfjädring. Saknar den inte.

Är du nöjd med ljudet i XC60 kommer du bli mycket nöjd med ljudet i XC90. Jag hade också high performance i min XC60 och valde inte B&w i XC90 och kan säga att standard stereon som följer med i Inscripsen spelar mycket bra och betydligt bättre än den i XC60. Spelar i nivå med Premium sound som vi har i en V70 från 2010.
Stort tack för input Jimmy! Det låter betryggande med val av ljud i bilen. Velar otroligt med luftfjädring eller inte. Framförallt de gånger du har användning av det. Risken är väl att man sitter och i kör i comfortläget hela tiden. Dock är det sjukt fint att underlätta i- och urstigning (speciellt med en sex- och nioåring) och kunna sänka bakände vi lastande. Tre dagar på mig att fortsätta vela. :D
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Ett tips om man vill ha lite mer tryck i ljudet i bilen är att lägga till subwoofern för ca 4000kr, med den + standardljudsystemet borde det låta rätt bra. Värt att notera är att luftfjädringen åkte upp 5k och B&W 10k när de höjde priset på XC90, antagligen på grund av hög efterfrågan. :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
lirsa skrev: 4. Superintresserad av ljud och har high end-anläggning hemma. Dock har jag svårt att lägga 30k på B&W-systemet.
Chansa inte! Om du är en audiofil på den nivån, varför riskera att du ångrar dig? 30k är inte så stor del av totalpriset och du betalar redan väldigt mycket per mil för att dagspendla så långt med en ny lyxbil. (Inom ett år har du ju fenomenala tågförbindelser Laholm-Hlsbrg)
Användarvisningsbild
av GustavB
StringerBell skrev:
Chansa inte! Om du är en audiofil på den nivån, varför riskera att du ångrar dig? 30k är inte så stor del av totalpriset och du betalar redan väldigt mycket per mil för att dagspendla så långt med en ny lyxbil. (Inom ett år har du ju fenomenala tågförbindelser Laholm-Hlsbrg)
30' är väl en ganska stor del av totalpriset om man ser till att man enbart får lite värre stereo? Beror ju på vad man prioriterar. Hade budgeten varit stram hade jag valt vettigare saker än B&W för dom pengarna.
av Linqid
GustavB skrev:
StringerBell skrev:
30' är väl en ganska stor del av totalpriset om man ser till att man enbart får lite värre stereo? Beror ju på vad man prioriterar. Hade budgeten varit stram hade jag valt vettigare saker än B&W för dom pengarna.
Inte riktat till TS nu utan mer än allmän reflektering, men jag har aldrig förstått varför man köper en bil i 700tkr-klassen om budgeten är "stram". Spelar det någon roll om bilen kostar 690 tkr eller 730 tkr kanske man inte borde köpa bilen alls.
Användarvisningsbild
av GustavB
Linqid skrev:
Inte riktat till TS nu utan mer än allmän reflektering, men jag har aldrig förstått varför man köper en bil i 700tkr-klassen om budgeten är "stram". Spelar det någon roll om bilen kostar 690 tkr eller 730 tkr kanske man inte borde köpa bilen alls.
Jag håller tyvärr inte med. Jag kan ha en stram budget på 1 miljon kr för ett bilköp. Det betyder ju att jag kan köpa en bil för en miljon. Att man kan köpa en Xc90 betyder ju inte nödvändigtvis att man ligger och simmar i pengar likt Joacim von Anka. Dock tror jag inte heller att någon köper en bil för 700' och sedan kokar nudlar i flera år. Budget i detta fall är alltså inte lika med hur mycket pengar man har utan hur mycket man planerar att spendera på sin bil.

Självklart strävar man alltid efter att hålla sig inom sin budget och då kan 30' för en stereo göra att man går över sin budget. Om det är värt det kan enbart varje person själv avgöra.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 44
Volvo Assistans - och sedan?

Jo precis Det är ändå bra detta t[…]

Stänkskydd

Dessa stankskydd var mkt små. Jag har inte […]

Någon som kan komma med tips? Kamrem och mul[…]