Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

S80-04 skrev:Jag brukar ha det längsta avståndet inställt och trots det måste man vara på alerten då man kör ikapp den framförkörade för att hinna byta fil för omkörning innan inbromsning. I hastighetsmätaren syns den framförvarandens hastighetsskillnad till dig. Då det syns gäller det att byta fil. Det som jag upplever mest irriterande är inbromsningen då den framförvarande svänger in på en sidoväg. En svängande bil uppfattas väl som närmast stillastående vilket resulterar i en häftig inbromsning eller vid gaspådrag en kollisionsvarning.

Gissar att du menar "kortaste avståndet" inte längsta...
I vår T4F från 2012 har man inte framförvarandens hastighetsskillnad i mätaren. Det är bara i digitala mätarna... som väl kom nått år senare.
Jag har också fått den där inbromsningen.. om man ser att nån ska svänga kan man "tvinga" bilen att fortsätta genom att själv trycka på gasen i dom lägena. När bilen framför svängt av kan man släppa och låta automatiken ta över igen.
mf135 skrev:Om den framför kör 0,1 km/h fortare så blir ju riskperioden rätt lång.
I ett sådant fall saktar min in rätt påtagligt. Men om den som åker förbi slänger sig in framför med fortfarande har ett fartöverskott på kanske 25 km/h händer ingenting. Vilket är helt rätt.

Det finns tydligen olika åsikter och modeller, för i ett test i Teknikens värld nyligen hade V70 den bästa av de adaptiva farthållarna, tyckte de. Men det var ingen BMW med i det testet, förstås.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]