Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tål vattenpumpen att köras torr ca 2 km?

Jag är inte 100% säker men jag tror detta oljud uppkom efter att vattnet rann ut då jag körde.

För det krasmar rätt mycket någonstans fram vid motorn men kan inte lokalisera det. Har lyssnat på ventilerna som är hyffsat tysta å inte heller vid turbon. Låter som om man kastat in grus o sand någonstans i motorn.

Vad kan det vara?
Idag märkte jag att det kom en liten stråle kylarvatten ovanför vattenpumpen o tänkte det var toppen. Men packningen som verkar sönder är utav gummi.

Så kan jag vara lugn o bara byta packning lr vattenpump?

Lyckades inte ladda upp någon bild.
Sitter väl en gummipckning mellan pumpen o toppen.. Ingen aning om de går att köpa vara den.. men känns vattenpumpen fräsch Jan de ju vara värt o byta packning.. annars finns de ny pump för runt 400 spänn på kl racing
Jag tänker likadant att man kanske bara ska byta packning. Kollade på mekonomen och det finns ju packningsats. Men förra ägaren sa även det att det var dags för ett kamremsbyte ådå kanske det också är lämpligt att byta vattenpump. Dock kan den ju ändå vara ok vattenpumpen.

Något att tänka på vid vattenpumpsbyte? Något fett eller silikon som ska på nånstans på vattenpumpen eller är det bara att smacka dit å köra?
Rör vattenpump o remmar är nu bytta så nu läcker den inte. =)

Jag undrar vilken "marschfart" som är bäst ur bränslesynpunkt, för jag pendlar varje dag på landsväg.

Det är en automat. Borde ju finnas en optimal hastighet då den drar som minst. (vid 0km/h drar den minst dock) :P
Beror ju på om den är avstängd lr inte annars blir de många liter per mil vid 0 km/h ;) så länge du håller dig under 100km/h tror ja inte de gör jätteskilknad.. då är de mest planera körningen son märks
Jag kan förstå att en 945 turbo automat inte är så snål, denna tanken hamnade jag på 1L/milen.

Bilen har nya tändstift o ny olja I så det är ju ok iaf.

Men kollade på fakta om 945 LTT och den skulle dra 0.67L /milen landsväg. Men är det någon som kommer ner så lågt med sina 945 or?
0.67L/milen hade ju vara nice =)
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]