Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Farthållaren gasar inte på i kurvor. Automatlådan växlar inte gärna i kurvor heller. Allt för att minska risken för släpp i kurvorna.

På motorväg måste man köra om på längre avstånd än vad folk i allmänhet gör, det är riktigt. Normalt kör jag på fyra streck. Men kör man om på det sättet finns det gott om tokstollar som tycker att det är lämpligt att först köra om mig på insidan och sen slänga ut bilen mellan min nos och den omkördes bakände. Tyvärr finns det nog inga farthållare som råder bot på sådant folk.
Men rent allmänt kör ju många alldeles för nära framförvarande bil.
mikethebik skrev:Adaptiv farthållare är helt suverän, tycker den funkar perfekt, är väl inte speciellt konstigt att den undviker att bromsa så länge bilen framför kör fortare än du själv, dock bör den inte användas i snäva rondeller....

Mike
Jag tycker att det är väldigt konstigt att farthållaren inte gör allt för att hålla ett säkert avstånd. Om den framför kör 0,1 km/h fortare så blir ju riskperioden rätt lång. Om du blir upptäckt på autobahn med ett sånt beteende så kan du räkna med att bli rätt många euro fattigare. Jag fick låna en V40CC med aktiv farthållare och noterade att den var lika dum så det är inte bara min bil. Kanske de flesta Volvoägare är godtrogna och tycker att allt är bra (eller försöker motivera varför det är så) men nog borde det finnas en kanal för att få fram synpunkter till Volvo. Det kom ett par frågeformulär från ett undersökningsföretag men det kändes inte som något verkningsfullt sätt att framföra synpunkter. Känner någon till nåt annat sätt så man kan få en förklaring till varför den är så slö. Någon som jobbar på rätt ställe borde kunna få fram funktionspec och systemspec eller vad man kallar det nu. Finns det någon sådan här på forumet? Tillsvidare får man väl hoppas att någon uppdatering löser det hela framöver.
mf135 skrev:
mikethebik skrev:Adaptiv farthållare är helt suverän, tycker den funkar perfekt, är väl inte speciellt konstigt att den undviker att bromsa så länge bilen framför kör fortare än du själv, dock bör den inte användas i snäva rondeller....

Mike
Jag tycker att det är väldigt konstigt att farthållaren inte gör allt för att hålla ett säkert avstånd. Om den framför kör 0,1 km/h fortare så blir ju riskperioden rätt lång. Om du blir upptäckt på autobahn med ett sånt beteende så kan du räkna med att bli rätt många euro fattigare. Jag fick låna en V40CC med aktiv farthållare och noterade att den var lika dum så det är inte bara min bil. Kanske de flesta Volvoägare är godtrogna och tycker att allt är bra (eller försöker motivera varför det är så) men nog borde det finnas en kanal för att få fram synpunkter till Volvo. Det kom ett par frågeformulär från ett undersökningsföretag men det kändes inte som något verkningsfullt sätt att framföra synpunkter. Känner någon till nåt annat sätt så man kan få en förklaring till varför den är så slö. Någon som jobbar på rätt ställe borde kunna få fram funktionspec och systemspec eller vad man kallar det nu. Finns det någon sådan här på forumet? Tillsvidare får man väl hoppas att någon uppdatering löser det hela framöver.
Är inte godtrogen vad gäller teknik, om en bil kör in framför och den har högre hastighet än du själv, varför skall tekniken bromsa bilen då? Reaktionstiden på radarn är snabb (ljusets hastighet på radarn..) Behövs det lär nog bilen bromsa..
Annars kan du väl kolla med Volvo och se om det går att programmera om farthållaren om det upplevs som ett stort problem, alternativt får du väl bromsa själv?

Mike
mikethebik skrev:
mf135 skrev:

Mike
Är inte godtrogen vad gäller teknik, om en bil kör in framför och den har högre hastighet än du själv, varför skall tekniken bromsa bilen då? Reaktionstiden på radarn är snabb (ljusets hastighet på radarn..) Behövs det lär nog bilen bromsa..
Annars kan du väl kolla med Volvo och se om det går att programmera om farthållaren om det upplevs som ett stort problem, alternativt får du väl bromsa själv?

Mike
Ja du om radarn ska reagera med ljusets hastighet så får nog utvecklingen ta ett stort steg och nog är det lite godtroget att tänka att behövs det så lär nog bilen bromsa. Bromsa själv? Jag har ju köpt aktiv farthållare. I min BMW funkar det så det borde gå.
Förbrukningssiffrorna skulle också öka markant om man inte kan köra i relativt normal trafik utan att den bromsar hela tiden..
Jag stör mig redan på att sen saktar in o bromsar så tidigt när man kommer ikapp nån.. Det räcker bra med att den slutar gasa och succesivt ökar avståndet om nån kör in nära. Det tar inte lång tid... Även om den inte bromsar.
Mf135, radar fungerar de facto med ljusets hastighet...

Mike
mikethebik skrev:Mf135, radar fungerar de facto med ljusets hastighet...

Mike
Ja du, "fungerar"/rör sig med ungefär ljusets hastighet gör ju förvisso radarpulsen i luft. Det gör ju också ljuset som gör att du ser bilen framför så både du och radarn har ju bra förutsättningar. Sen börjar bekymren. Radarn samlar in information från ett antal pulser, det tar viss tid men kort, sen ska den fundera ut vad den ser och hur fort det rör sig, mer tid, sen ska den tala om för berörda system i bilen vad den kommit fram till, sen ska dom systemen välja åtgärd och slutligen verkställa den om det gäller bromsa eller gasa. Detta om det funkar, det är ju inte säkert att radarn ser bilen framför i tid och då kan det ju gå galet. Själva har vi ju nåt liknande för att välja åtgärd beroende på ljuset som träffar ögat.

Allt detta innebär dock inte att varken radar eller vi är långsamma men det går fort i trafiken och hjälpsystemen behöver vara på topp. Min ursprungliga frågeställning var ju om någon märkt att farthållaren är väl aggressiv i vissa situationer. Nu verkar det som om nästan ingen tycker det utan man ser mer till att trafiken flyter och att man inte stör. Jag är väl onödigt försiktig och borde vara lite mer godtrogen som volvoägare i allmänhet tydligen är när det gäller teknik i bilen.
Jag brukar ha det längsta avståndet inställt och trots det måste man vara på alerten då man kör ikapp den framförkörade för att hinna byta fil för omkörning innan inbromsning. I hastighetsmätaren syns den framförvarandens hastighetsskillnad till dig. Då det syns gäller det att byta fil. Det som jag upplever mest irriterande är inbromsningen då den framförvarande svänger in på en sidoväg. En svängande bil uppfattas väl som närmast stillastående vilket resulterar i en häftig inbromsning eller vid gaspådrag en kollisionsvarning.
mf135 skrev:
mikethebik skrev:Mf135, radar fungerar de facto med ljusets hastighet...

Mike
Ja du, "fungerar"/rör sig med ungefär ljusets hastighet gör ju förvisso radarpulsen i luft. Det gör ju också ljuset som gör att du ser bilen framför så både du och radarn har ju bra förutsättningar. Sen börjar bekymren. Radarn samlar in information från ett antal pulser, det tar viss tid men kort, sen ska den fundera ut vad den ser och hur fort det rör sig, mer tid, sen ska den tala om för berörda system i bilen vad den kommit fram till, sen ska dom systemen välja åtgärd och slutligen verkställa den om det gäller bromsa eller gasa. Detta om det funkar, det är ju inte säkert att radarn ser bilen framför i tid och då kan det ju gå galet. Själva har vi ju nåt liknande för att välja åtgärd beroende på ljuset som träffar ögat.

Allt detta innebär dock inte att varken radar eller vi är långsamma men det går fort i trafiken och hjälpsystemen behöver vara på topp. Min ursprungliga frågeställning var ju om någon märkt att farthållaren är väl aggressiv i vissa situationer. Nu verkar det som om nästan ingen tycker det utan man ser mer till att trafiken flyter och att man inte stör. Jag är väl onödigt försiktig och borde vara lite mer godtrogen som volvoägare i allmänhet tydligen är när det gäller teknik i bilen.
Intressant!
Varför släpper inte bilen bara gasen vid små skillnader i rörelsehastighet. Min näst bil kommer att ha säkerhetssystem, innebär det att bilen kommer att trampa på bromsen som en orgeltrampare från femtiotalet.. :???:
Var blev miljöaspekten av att bromsa bort rörelseenergi? Jag tror mycket mer på att förfina den här funktionen än nå jävla start och stopp som borde ge ett språng i utsläppskurvan.
Förövrigt har jag har nu kört 18700 mil med samma bromsbelägg runt om.
Visst är min motorkonstruktion 12 år gammal, men motorn flödar och luktar som en oljeshejk vid varje start, egentligen även vid varmstart!

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. Me[…]

Keyless/Nyckeldosa

Bra början är att köra med Varta ba[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]