Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1005445
Enligt Autoexperten ska jag ha en med 36 splines men sedan finns det två olika att välja på, en med packboxdiameter på 56 mm och den andra på 56,5

Biltema erbjuder en på 56,5 mm

Skruvat erbjuder en på 56 mm

AD 56mm

Hur vet jag vilken som är rätt?
#1005496
Vi har ju nästan samma bil, min har 170 hk, och jag köpte denna knut för ett tag sedan: https://www.mekanika.se/produkt/drivknu ... 0/dk-20932

Gick ut och mätte på den nu, den är 56,5 mm. Har som du förstår inte hängt på den än så jag kan inte svära på att det flyger. Men generellt är det bra att välja en knut med skruv till fastsättning i navet för våra bilar... :-)

Här finns en sida med bra ref till Volvonummer på deras prylar:
http://drivknuten.se/drivknut-volvo-5036.html

De anger ju 56 mm. Jag tror inte det spelar någon roll på den halva mm, det bör väl tätningen mot navet ta upp.

Slutligen funderar jag på att köpa en damask på Volvo innan jag byter så det inte är dåligt gummi som spricker i förtid på de billigare knutarna vi köper.
#1005552
Jag har bara gjort det med hela axeln av, har ingen avdragare. Så jag har fått slå av knuten (med en bräda emellan).

Är lite osäker på vilken avdragare som fungerar ifall man har de nyare drivaxlarna med skruv, någon som kan tipsa?

Köp hem lite extra drivknutsfett från t ex Biltema också, just in case. Glöm inte att sätta fett runt låsringen vid återmontage så den håller sig i position när du knacka på den nya knuten.

Och sedan har du klassikern hur du än gör: Den inre drivknuten har ingen stopp mer än bälgen så den faller lätt isär och då har du en pusselövning... Jag har inte lyckats med det än men förstår att det är andra som fått några extra timmar pga av detta.

Är det förarsida eller passagerarsida?
#1005558
Fast det är kul att lära sig också.. :)

Jag har gjort passagerarsida och den är inte så svår att få loss, om ingen limmat i navet. Förarsidan ska bändas ut från växellådan så där måste man veta vad man gör.

Nya skruvar/muttrar till spindel/fjäderben och till stabilisatorstagen är bra, mina var delvis slut och en mutter fick knäckas.
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]