- mån 21 sep 2015, 16:10
#1005474
Hej!
Jag kör idag en BMW 120d LCI 177hk och är mycket nöjd. Jag har åkt på ett par smällar, t.ex. kamkedjerassel och igensotad EGR ventil men det har BMW stått för.
Problemet är bara att jag dels kör mycket stadskörning, korta körningar på 3-10km är mest förekommande, flera gånger dagligen.
Bilen har heller ingen motor/kupevärmare, och jag kallstartar den alltså flera gånger dagligen på vintern. Inte bara svider det för bilens skull, utan även trist att skrapa rutor och sopa snö...bilen är för övrigt pedantskött med service, tvätt, lackförsegling och annat underhåll. Är mer motorn jag är fundersam på alltså.
Den är en -08 och har gått cirka 10500 mil. Jag börjar nu känna att kopplingen hackar lite, kostar 15 000kr att byta. Antagligen är jag kräsen, den håller säkert 5000 mil till men detta är ett vanligt fel på dessa. Sedan börjar jag fundera på hur bilen kommer må de närmsta åren med mitt beteende. Jag är mest fundersam på partikelfilter, men även motorns hälsa i övrigt. Jag planerar att äga bil på detta privata sätt i cirka 2-3 år till, och vill bara kolla med er vad ni tror. Kommer allvarliga problem uppkomma under mitt ägande?
Jag har tidigare ägt en S40 T5 från -06 som jag upplevde mycket problem med, och halvdan kvalité. Jag har också brukat en V50 D4 -11 som jag hade helt andra känslor kring. Faceliften gjorde sitt och jag var mycket nöjd med bilen. Ett gigantiskt plus var dieselvärmaren!
Jag har nu kikat lite på C30 som fallet mig i smaken, givetvis efter facelift vid ca MY10. Dessa verkar ligga samma i pris som min BMW. Ett krav är då dieselvärmaren. Det är alltså fortsatt dieseln jag är intresserad utav, dels för bränslekostnaden men även att jag under somrarna gärna kör betydligt mer och längre. Det är D2 och 1.6 Drive som jag funderar på. Men vad skall tänkas på kring dessa? Är det bara effekt som skiljer? Har sett att vissa påtalar skillnad i partikelfilterbyte etc på de olika modellerna? Andra dyra servicepunkter eller fallgropar?
Sorry för lång text, men mycket tacksam för svar!
Jag kör idag en BMW 120d LCI 177hk och är mycket nöjd. Jag har åkt på ett par smällar, t.ex. kamkedjerassel och igensotad EGR ventil men det har BMW stått för.
Problemet är bara att jag dels kör mycket stadskörning, korta körningar på 3-10km är mest förekommande, flera gånger dagligen.
Bilen har heller ingen motor/kupevärmare, och jag kallstartar den alltså flera gånger dagligen på vintern. Inte bara svider det för bilens skull, utan även trist att skrapa rutor och sopa snö...bilen är för övrigt pedantskött med service, tvätt, lackförsegling och annat underhåll. Är mer motorn jag är fundersam på alltså.
Den är en -08 och har gått cirka 10500 mil. Jag börjar nu känna att kopplingen hackar lite, kostar 15 000kr att byta. Antagligen är jag kräsen, den håller säkert 5000 mil till men detta är ett vanligt fel på dessa. Sedan börjar jag fundera på hur bilen kommer må de närmsta åren med mitt beteende. Jag är mest fundersam på partikelfilter, men även motorns hälsa i övrigt. Jag planerar att äga bil på detta privata sätt i cirka 2-3 år till, och vill bara kolla med er vad ni tror. Kommer allvarliga problem uppkomma under mitt ägande?
Jag har tidigare ägt en S40 T5 från -06 som jag upplevde mycket problem med, och halvdan kvalité. Jag har också brukat en V50 D4 -11 som jag hade helt andra känslor kring. Faceliften gjorde sitt och jag var mycket nöjd med bilen. Ett gigantiskt plus var dieselvärmaren!
Jag har nu kikat lite på C30 som fallet mig i smaken, givetvis efter facelift vid ca MY10. Dessa verkar ligga samma i pris som min BMW. Ett krav är då dieselvärmaren. Det är alltså fortsatt dieseln jag är intresserad utav, dels för bränslekostnaden men även att jag under somrarna gärna kör betydligt mer och längre. Det är D2 och 1.6 Drive som jag funderar på. Men vad skall tänkas på kring dessa? Är det bara effekt som skiljer? Har sett att vissa påtalar skillnad i partikelfilterbyte etc på de olika modellerna? Andra dyra servicepunkter eller fallgropar?
Sorry för lång text, men mycket tacksam för svar!