Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Paddlar tycker jag är lika mycket en komfort grej som sport grej. Jag kört på bana i bilar med och utan - och även med manuell.

Jag tycker det är viktigare att välja en motor som har bra kraft i hela registret.

Däremot betyder det lite på bana att man drar spaken emot sig när man ska växla upp och vice versa som typ BMW.

På vanlig väg kör jag altid på D. Bara på landsväg och långsam trafik med omkörning ger det mening att gå i S eller växla manuellt.

Här i Danmark finns stort sett inte landsvägskörning utan de funkar som transport till närmaste motorväg.
prahna skrev:
Daniel73 skrev:jag använder dom flitigt om jag kör på ECO-läget.

Perfekt att växla ner inför motlut etc då ECO gärna ligger kvar på väldigt hög växel.

Smidigt att även tvinga i 8:an om man ligger på gränslandet mellan 7-8.

Jag hade helt klart köpt det igen.
Vi pratar 1700kr med prutning när man köper bil för 400kkr<

Å andra sidan så kan man eftermontera...
Tyvärr finns det ej som eftermontage:/
Man får sätta någon form av gräns annars bara jag köper o köper. Skulle vi inte ha en knodd till i april så skulle jag shoppat loss men då går frugan från sin chefslön till nästan ingen lön... Sedan stundar husköp och det kommer öka boendekostnaderna även det...man får helt enkelt budgetera... Bild
Hm
Jag var säker på det då jag läst en monteringsanvisning från volvo.
Skruva på och ladda mjukvara.

Kan ju avse reservdel men då borde man ju inte behöva ladda mjukvara?

Hur som helst ev väldigt bra pryl jag inte vill vara utan.
Jag har också något svagt minne av att det ska gå att eftermontera men blir osäker nu när ni skriver att det inte går.

Det är iallafall någonting jag känner att jag saknar. Inte samma sak att behöva manuellt lägga i och ur manuell växling via växelväljaren. Inte för att jag saknar sportaspekten men komforten...

Edit: finns som ett tillbehör: http://accessories.volvocars.com/en-sg/ ... F-80SC_AWD
mattish skrev:Paddlarna är bra om man vill köra lite aktivt. Särskilt om man har sportläget aktivt, då stannar den kvar i manuellt läge. I D så går den tillbaka till automat efter en liten stund.
Ett annat tillfälle det är bra är när man kör med släp.

Jag ska ha paddlar om jag köper en automatare nästa gång.
Min nästa bil blir en automat och jag kommer nog också välja paddlar.

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]